• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215936
+
-

محیط‌زیست، توسعه پتروشیمی اصفهان را متوقف کرد

طرح‌های توسعه پتروشیمی در مجموعه پالایشگاه اصفهان به‌دلیل مغایرت با سند آمایش سرزمینی با ورود اداره کل محیط‌زیست استان متوقف شد.
به گزارش همشهری، پالایشگاه اصفهان طبق قانون، اجازه توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر را ندارد و براساس ضوابط و قوانین، احداث صنعت جدید در شعاع ۵۰ کیلومتری ممنوع است، پالایشگاه اصفهان در حریم شهر قرار گرفته و موضوع سوم اینکه طرح‌های توسعه آن با سند آمایش سرزمینی مطابقت ندارد.
 احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به طرح‌های توسعه ‌هلدینگ پتروپالایش اصفهان‌ گفت: درباره توسعه پالایشگاه، گزارش‌های جسته گریخته به ما می‌رسید که در حال اقداماتی در مجموعه خود است؛ کارشناسان ما اعزام شدند، از مجموعه بازدید کردند و متوجه شدیم در پالایشگاه، در مراحل اولیه در حد زیرسازی اقداماتی صورت گرفته است. در بازدید متوجه شدیم که مجموعه مدیریتی پالایشگاه بنا دارد طرح‌های زیادی ایجاد کند؛ ازجمله ایجاد دو، سه مجموعه پتروشیمی تا زنجیره پتروپالایش اصفهان تکمیل شود که یکی از آنها فرایند بهینه‌سازی‌ سوخت تولیدی و واحدهای تولید گوگرد است.
او افزود: مجموعه پالایشگاه برای این طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌ریزی کرده و برخی در حد مطالعه و برخی در حد تأمین تجهیزات است. مسئله بعدی این است که پروژه‌هایی که پالایشگاه اصفهان انتخاب کرده بود مشمول ارزیابی محیط ‌زیست است زیرا هر صنعت پتروشیمی که بخواهد ایجاد شود باید گزارش ارزیابی ارائه کند و این مهم به استان اصفهان تنفیذ نشده بود.
لاهیجان‌زاده با بیان اینکه 4 مغایرت قانونی و فنی در کار پالایشگاه وجود داشت، گفت: از این‌رو رسماً نامه‌نگاری و اعلام کردیم که اقدامات پالایشگاه سریعاً متوقف شود و با حکم قضایی پیگیر این امر شدیم که مسئولان پالایشگاه مراجعه کردند و گفتند به استناد نامه، طرح‌ها را متوقف کردیم و قصد داریم این طرح‌ها بررسی فنی شود. برهمین اساس با مسئولان پالایشگاه جلساتی داشتیم و مسائل قانونی و فنی طرح‌ها را به آنان اعلام کردیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه موضع اداره حفاظت از محیط زیست استان اصفهان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخصوص پالایشگاه کاملاً شفاف است و طی مکاتبات رسمی نیز به مسئولین و مجریان این پالایشگاه اعلام شده است، تصریح کرد: اکنون مسئولین و مجریان پالایشگاه اصفهان تکلیف قانونی خود را می‌دانند. اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که این قوانین تنها خواست محیط‌زیست نیست و باید توجه داشت که ساخت‌وساز صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها  ممنوع است و وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد طبق وظایف خود به این موضوع ورود کند و مانع ساخت‌وساز پالایشگاه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید