• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215878
+
-

ژنرال توپخانه

تيم ملی با امير قلعه‌نويی در 14بازی 44گل زده است بيش از 3گل در هر مسابقه. پشت پرده اين آمار درخشان چيست؟

تیتر یک
ژنرال توپخانه

بهروز رسایلی

دوره جدید کار امیر قلعه‌نویی با تیم ملی ایران از آغاز سال1402و با مسابقه دوستانه مقابل روسیه استارت خورد. حالا که به روزهای پایانی دی، نخستین‌ماه زمستان نزدیک شده‌ایم، تیم امیر نخستین بازی‌اش در مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا را هم برگزار کرده و با نتیجه 4بر یک موفق به شکست فلسطین شده است. در این مدت تیم ملی 14بازی داشته که 12تا را برده و 2تا را مساوی کرده است؛ آماری درخشان که جلا و جلوه آن هنگام گل‌شماری دوچندان هم می‌شود. تیم امیر در این 14بازی موفق به ثبت 44گل شده است؛ به‌طور میانگین 3.14گل زده در هر بازی. این یک آمار لذتبخش و ستودنی است که هر مخاطبی را به وجد می‌آورد اما پرسش اینجاست که چطور تیمی که برای نزدیک به یک دهه برچسب «دفاعی» روی آن خورده بود، در این بازه زمانی ناگهان متحول شده است؟ توپخانه امیر، رمز و رازهایی دارد که بعضا امیدوارکننده هستند و بعضا نگران‌کننده.

   دلایل زیبا
قلعه‌نویی بارها گفته به فوتبال تهاجمی علاقه دارد و سابقه سرمربیگری‌اش هم این گزاره را تأیید می‌کند. اغلب تیم‌هایی که امیر هدایتشان را بر عهده داشته، فوتبالی تهاجمی و بی‌باک بازی کرده‌اند. او این روحیه را با خودش به تیم ملی هم آورده است. ترکیب‌هایی که می‌چیند، عمدتا تهاجمی هستند. قلعه‌نویی اغلب فقط با یک هافبک دفاعی بازی را شروع می‌کند و همین مسئله، مجال بیشتری برای هجوم در اختیار تیمش قرار می‌دهد. به علاوه او یکی از درخشان‌ترین زوج‌های هجومی تاریخ فوتبال ایران را در اوج پختگی و هماهنگی در اختیار دارد؛ سردار آزمون و مهدی طارمی. هر دو نفر هم در سیستم امیر راحت هستند و رشد کرده‌اند. طارمی 31درصد گل‌های ملی‌اش را در دوران قلعه‌نویی به ثمر رسانده، درحالی‌که فقط 17درصد مسابقات ملی او در دوران حضور این مربی بوده است. مجموعه این مسائل باعث شده با تیمی مواجه باشیم که در بیشتر بازی‌ها، موقعیت‌های زیادی خلق می‌کند و گل‌های پرشماری هم می‌زند.

   دلایل نه‌چندان زیبا
از آن سو اما یکی از مهم‌ترین عوامل پرگل‌شدن اغلب مسابقات تیم ملی در این دوران، مقابله با رقبای ضعیف و کم‌کیفیت بوده است. تعارف که نداریم؛ تیم ملی سال 1402بیش از هر زمان دیگری با تیم‌هایی بازی کرد که جزو قدرت‌های درجه 2و حتی 3آسیا بودند. پرگل‌ترین پیروزی تیم ملی در این دوران، برتری 6بر یک مقابل افغانستان بوده و 2برد 5گله مقابل قرقیزستان و اندونزی هم در رده بعدی قرار می‌گیرد. در حقیقت این 3تیم 16گل از ایران خورده‌اند که طبیعتا کیفیت‌شان روشن است. تیم‌هایی مثل هنگ‌کنگ و فلسطین هم شرایط مشابهی دارند و این همه، همچنان این تردید را زنده نگه می‌دارد که مبادا شاگردان امیر مقابل رقبای سرسخت‌تر تا این اندازه بی‌رحم نباشند. به هر حال فعلا مسابقات آسان تیم ملی ادامه دارد و احتمالا تا یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها، همین روند پیروزی‌های پرگل تداوم داشته باشد. همچنین فراموش نکنیم فوتبال تهاجمی تیم ملی، ساختار دفاعی را هم از هر زمان دیگری آسیب‌پذیرتر کرده است. تیم ایران در این 14مسابقه برابر رقبای نه‌چندان مطرح، 9گل خورده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید