• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215848
+
-

بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بورس

نکته‌ها
بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بورس

در بیمه یونیت لینک، در کنار پوشش‌های مختلف بیمه‌ای، اندوخته بیمه‌نامه در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. در این صورت، بیمه‌گذاران این بیمه‌نامه می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند و ضمن بهره‌مندی از نوسان‌های مثبت بازار سرمایه، ارزش ریالی سرمایه خود را حفظ کنند.

بیمه‌های یونیت لینک (متصل به واحدهای سرمایه‌گذاری) در دسته‌بندی محصول عمر و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند. با اندوخته حاصل شده در بیمه‌نامه، مستقیم یونیت‌های سرمایه‌گذاری خریداری می‌شود و زمانی که بیمه‌گذار درخواست بستن یا بازخرید بیمه‌نامه خود را ارائه دهد، یونیت خریداری‌شده به قیمت روز فروخته می‌شود و اگر در این فاصله زمانی بین خرید بیمه‌نامه تا بستن بیمه‌نامه (یا برداشت اندوخته بدون بستن بیمه‌نامه)، قیمت یونیت خریداری‌شده افزایش یا کاهش یافته باشد، بیمه‌گذار به همان میزان سود یا ضرر می‌کند.
به‌عنوان مثال، بیمه‌گذار 35ساله‌ای بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری یونیت لینک با حق بیمه سالانه 20میلیون تومان خریداری کرده است. او دارای اندوخته‌ای حدود 10میلیون تومان در بیمه‌نامه خریداری شده است. شرکت بیمه، کل مبلغ 10میلیون تومان را صرف خرید 10یونیت سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی (که ترکیبی از سهام‌های مختلف بورسی است) می‌کند، بنابراین شرکت بیمه هر یونیت را با یک میلیون تومان برای بیمه‌گذار خود خریداری می‌کند (براساس قیمت روز سهم).
در طول مدت زمانی که فرد تحت پوشش بیمه یونیت لینک است، ترکیب و نوع سهام‌هایی که در این یونیت‌هاست می‌تواند متفاوت شود و درنهایت در انتهای همان سال اول، بیمه‌گذار درخواست برداشت اندوخته بیمه‌نامه را می‌دهد. فرض کنید در آن زمان قیمت هر یونیت به 1.6میلیون تومان رسیده است، بیمه‌شده صاحب 10یونیت 1.6میلیون تومانی است. بنابراین، ارزش اندوخته او برابر با 16میلیون تومان است. ‌اکنون محصول یونیت لینک در بازار بیمه کشور، متصل به محصولات سهامی است و بیمه‌گران در تلاش به انجام محاسبات و ریسک‌سنجی اتصال اندوخته بیمه عمر به طلا، زمین و ارز نیز هستند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید