موتورهای دوار دوباره تولید میشود
کاتسوهیرو مورو، رئیس مزدا اعلام کرد که یک تیم از مهندسان توسعه موتورهای گردان (rotary engine) در اول فوریه تشکیل خواهد شد. بهگزارش موتور1، او همچنین از بازخورد شرکت Zoom-Zoom پس از رونمایی از مدل مفهومی خیرهکننده Iconic SP خبرداد. این مدل مفهومی برقی هم مجهز به موتور گردان است. موتور گردان یک نوع اولیه از موتورهای احتراق داخلی است که معمولاً تعداد سیلندرهای آن در هر ردیف فرد است و در یک پیکربندی شعاعی طراحی میشود. میل لنگ موتور در حال کار، ثابت میماند درحالیکه کل میللنگ و سیلندرهای متصل به آن بهعنوان یک واحد به دور آن میچرخند. کاربرد اصلی این نوع موتورها در هوانوردی بود، اما در چند موتورسیکلت و اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه1920، محدودیتهای ذاتی این نوع موتورها آن را منسوخ کرد. اما مزدا در این زمینه سرآمد محسوب میشود. مزدا آخرین خودرو اسپرت روتاری خود را در سال2012 ساخت. با این حال، تا سال2018 تیم توسعه مسئول موتور گردان این شرکت منحل نشد. سال گذشته، روتاری بهعنوان یک موتور افزایش برد در مدل MX-30 ظاهر شد تا مشکلات نگرانکنندهکراس اوور کوچک را برطرف کند. رئیس مزدا همچنین اعلام کرد که کوپه Iconic SP با عملکرد بالا واقعاً در حال تبدیل به واقعیت است. او از حمایتها تشکر کرد و گفت: تشویق شما، باعث شد که ما در اول فوریه گروه توسعه موتورهای گردان را دوباره راهاندازی کنیم تا به این رویا نزدیکتر شویم. بهمنظور عبور از چالشهای عصر کربن خنثی، مهندسان موتور گردان که تواناییهای فنی گستردهای را بهدست آوردهاند از مرزهای انواع موتورها و فناوریهای پیشرفته موتور احتراق داخلی فراتر رفتهاند. این موتورها در واقع مانند یک ژنراتور بدون آلودگی عمل میکنند و اهمیت آنها در قدرت بالا و مصرفنکردن سوختهای فسیلی است.