• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215676
+
-

قطع گاز کوره‌های آجرپزی

با شروع فصل زمستان، موج سرما و افزایش مصرف انرژی، گاز 60کوره آجرپزی در قم قطع شده است‌

گزارش
قطع گاز کوره‌های آجرپزی

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

گازرسانی به کوره‌های آجرپزی قم که از ابتدای فروردین تا آذر1402 افزایش یافته بود، با شروع فصل زمستان کاهش یافته و گاز 60کوره آجرپزی قطع شده است. آنطور که به‌تازگی «سعید عقلی» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز کشور اعلام کرده است، مصرف گاز در کشور (24دی) نسبت به روز قبل از «آ»، ۲۰میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۵۵۱میلیون مترمکعب روزانه رسیده است.
بیش از ۷۰درصد در بخش خانگی با رقم ۳۸۶میلیون، تجاری ۵۰میلیون، صنایع غیرعمده ۶۰میلیون و در بخش کشاورزی و حمل‌ونقل ۲۸میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است. در این شرایط طبیعی است که مصرف بالای سوخت گاز توسط کوره‌‎های آجرپزی در استان قم اهمیت بیشتری یافته باشد.‌

چالش مصرف گاز در کوره‌ها
یکی از مسئولان شرکت گاز قم که نخواست نامش گفته شود، در این‌باره به همشهری گفت:‌ «برخی از مالکان کوره‌های آجرپزی به تعهدات خود عمل نکردند و به جای دپوی محصولات خود، صادرات آن را به کشورهای دیگر در نیمه نخست سال شروع کردند. با سردشدن هوا آنها بیش از حد نصاب مصرف گاز داشتند و به همین دلیل، شرکت گاز اقدامات لازم را انجام داد.»
‌این در حالی است که معاون صمت قم معتقد است دپوی آجر در حال حاضر به‌قدری است که نیاز به فعالیت کوره‌های آجرپزی در دی و بهمن وجود دارد. امیرحسین پروان به همشهری گفت: «دو نوع آجر در صنف کوره‌های آجرپزی وجود دارد. یک نوع آجر هوشمند است و نوع دیگر آجر سنتی. آجرهای سنتی به‌صورت دایره‌ای شکل درست می‌شود. همین حالا هم کلی از آجرنماها در استان‌های مختلف تعبیه می‌شود، در کارگاه‌های آجرپزی سنتی قم به تولید می‌رسد. منتها نمی‌توان این کارگاه‌ها را جمع‌آوری کرد.»
او ادامه داد: «کوره‌های آجرپزی مانند دیگر صنایع در کشور مصرف سوخت گاز دارد. کوره‌های آجرپزی به‌گونه‌ای نیست که بگوییم اگر ماشینی شود، مصرف سوخت‌شان کاهش پیدا می‌کند.» ‌

سوخت دوم

به‌گفته معاون صمت قم، شرکت گاز در فصل سرما گاز کوره‌های آجرپزی را قطع می‌کند تا این کارگاه‌ها از سوخت دوم استفاده کنند. پروان معتقد است شرکت نفت باید شرایط کوره‌های آجرپزی را درنظر بگیرد و اینکه ممکن است این اتفاق رخ ندهد. او تأکید کرد: «اگر سوخت دوم به کارگاه‌ها تعلق نگیرد، شرکت گاز در فصل زمستان مصرف سوخت گاز آنها را قطع می‌کند.» معاون صمت قم اضافه کرد: «شرکت گاز به کوره‌های آجرپزی اعلام کرده است که از ابتدای سال تا آذرماه گاز مصرف کنند تا محصول دپو هم داشته باشند. زیرا در دی و بهمن‌ماه به‌دلیل افزایش مصرف گاز در استان این کوره‌ها اجازه ندارند با سوخت گاز فعالیت کنند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید