• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215572
+
-

شکست عملیات بازدارندگی

روحیه حمایت از فلسطین در یمنی‌ها برخلاف تصور غرب و صهیونیسم تغییری نکرده است

گزارش
شکست عملیات بازدارندگی

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

«ما از مقابله مستقیم با آمریکایی‌ها استقبال می‌کنیم چون این آمریکایی‌ها بودند که به کشور ما حمله کرده و 9سال یمن را محاصره کرده بودند. آمریکا شیطان بزرگ، دشمن مردم و تروریست است... ما در تقابل با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها چیزی جز زندگی نمی‌بینیم چرا که برای ما زندگی به معنی رویارویی با این شیاطین بزرگ متکبر در جهان است. آمریکایی‌ها از این حملات حاصل جدیدی نخواهند داشت اما پیروز این میدان ما هستیم که به خواست خداوند آنان را مجازات خواهیم کرد.»‌ این بخشی از بیانیه رسمی ارتش یمن است که در واکنش به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به این کشور منتشر کرده است.

دور جدید حملات به یمن
این بیانیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که رسانه‌های خبری گزارش دادند آمریکا و هم‌پیمانانش ازجمله انگلیس در نخستین ساعات روز شنبه نیز اهدافی در صنعا ازجمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف قرار دادند. رویترز گزارش داده است که هدف این حملات یک تاسیسات راداری بوده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته حمله روز شنبه توسط ناو «یو اس ‌اس کارنی» و با موشک‌های تاماهاوک انجام شده است. واشنگتن و لندن در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به یمن را آغاز کردند. آمریکا تهدید کرده بود درصورت ادامه شلیک موشک و پهپاد از سوی یمن به سمت کشتی‌های تجاری که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند، به اقدامات نظامی دست خواهد زد.

حمایت آحاد یمنی‌ها از نبرد موعود
همسو با ارتش یمن، مردم این کشور نیز با حضور گسترده در خیابان‌ها در شهرهای مختلف یمن در راهپیمایی‌ها با عنوان فتح موعود و جهاد مقدس شرکت کرده و همبستگی خود را با دولت و ارتش یمن به نمایش گذاشتند. بنا بر گزارش پایگاه خبری المسیره، در بیانیه پایانی راهپیمایی‌ها آمده: «حمله آمریکا و انگلیس به یمن سبب پافشاری ما بر موضع ایمانی و اصولی‌مان در حمایت از برادرانمان در فلسطین خواهد شد. آمریکا و انگلیس که مستقیما ما و برخی کشورها را وارد این جنگ کردند از تبعات آن در امان نخواهند ماند. ما حمایت خود از شروع نبرد موعود و جهاد مقدس را اعلام می‌داریم و حامی همه گزینه‌ها و تصمیمات رهبرمان هستیم. ما حامی عملیات ممانعت از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی هستیم که عازم بنادر رژیم صهیونیستی هستند.»‌

تحمیل قواعد درگیری جدید توسط صنعا
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز تأکید کرده آمریکا و انگلیس باید در محاسبات خود بازنگری کرده و از تجارب گذشته استفاده کنند. محمد البخیتی با اشاره به اینکه یمن پاسخ‌های کوبنده‌ای به تجاوزهای نظامی خواهد داد، گفته یمن توانست قواعد درگیری جدیدی را در دریای سرخ تحمیل کند که این قواعد ثابت و دائمی است و هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. پیش از این کشتی‌هاي اسرائیلی یا کشتی‌هایی كه به‌سوی سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کردند جرأت حرکت در دریای سرخ را نداشتند امروز کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز به همان سرنوشت دچار شدند.

شکست واشنگتن در تحقق اهداف حمله
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حالی از حمله موفقیت‌آمیز روز جمعه به مواضعی در یمن با مشارکت انگلیس و کمک هلند، کانادا، استرالیا و بحرین خبر داده بود که یک مقام ارشد رسانه‌ای در صنعا اعلام کرده حملات اخیر آمریکا به سکوهای شلیک موشک‌های یمنی ناموفق بوده و واشنگتن در تحقق اهداف خود شکست خورده است. به‌گزارش العربی، نصرالدین عامر، مشاور اطلاع‌رسانی صنعا با تأکید بر اینکه کشورش قدرت موشکی خود را به‎طور کامل حفظ کرده و توان هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی را دارد، گفته پاسخ به تجاوز آمریکا، زمینی و دریایی خواهد بود و یمن کشتی‌ها و ناوهای وابسته به آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

حمایت پارلمان یمن از پاسخ به تجاوز نظامی
پارلمان یمن نیز تجاوز آمریکایی - انگلیسی به یمن را محکوم و از رهبری این کشور و گزینه‌های پاسخ به این تجاوز حمایت کرده است. پارلمان یمن تأکید کرده تجاوز آمریکا و انگلیس هرگز مانع حمایت صنعا از ملت فلسطین نخواهد شد. نمایندگان پارلمان یمن همچنین ضمن محکوم کردن قطعنامه اخیر شورای امنیت تأکید کرده‌اند تجاوز اخیر به این کشور در راستای گسترش نزاع و تهدید امنیت منطقه و کمک به رژیم اشغالگر و نقض آشکار حاکمیت یمن و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی بوده است. در بخشی از بیانیه پارلمان آمده است که «این تجاوز، صحت موضع یمن را که مبتنی بر اعتقاد راسخ و احساس وظیفه و مسئولیت دینی، انسانی و اخلاقی برای حمایت از مردم فلسطین بود، تأیید و اثبات می‌کند. ما استانداردهای دوگانه در قطعنامه مغرضانه اخیر شورای امنیت علیه یمن را محکوم می‌کنیم.»

دستان صنعا روی ماشه








 

این خبر را به اشتراک بگذارید