• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 20 دی 1402
کد مطلب : 215116
+
-

اعلام اسامی فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

جشنواره استراتژیک

با اعلام اسامی 22فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها را بر حسب کارگردانان‌شان می‌توان به 4دسته تقسیم کرد. دسته اول، گروه کوچکی از کارگردانان باسابقه شامل مسعود جعفری‌جوزانی، بهروز افخمی، سروش صحت و بهروز شعیبی هستند که فارغ از کیفیت آثارشان، کارگردانانی تثبیت‌شده‌اند، راه و چاه بقا در سینمای ایران را بلدند و می‌دانند چطور باید گلیم‌شان را در این سینما از آب بیرون بکشند. دسته دوم، گروهی از کارگردانان کم‌تجربه و تازه‌کارند که نه مثل شهرام مکری و یکی، دو هم‌نسلی‌ دیگرش که یک دهه پیش وارد سینمای حرفه‌ای شدند، تجربه‌گرا و سینه‌فیل (سینمادوست) هستند و نه به فیلمسازی همچون محمدحسین مهدویان شبیه هستند که از همان شروع کارش سعی در ساخت فیلم‌های استراتژیک با رعایت قواعد فیلمسازی داشت. این گروه تمرکزشان بر ساخت فیلم‌های مضمون‌گراست که در آنها پیام بر هر چیز دیگری اولویت دارد و عموما کارگردان پروژه‌های دولتی‌اند. امیرعباس ربیعی، محمد عسگری، خیرالله تقیانی‌پور، مهدی شاه‌محمدی، داریوش یاری، حسین ریگی و علی ثقفی از دسته دوم‌اند. دسته سوم، فیلمسازانی‌اند که در کارگردانی نام و آوازه‌ای ندارند، اما در رشته سینمایی دیگری مثل بازیگری یا فیلمبرداری صاحب اسم ‌و رسمند. جواد عزتی که بازیگر محبوب سینما و سریال است، در نخستین تجربه کارگردانی‌اش، «تمساح خونی» را به فجر42 آورده است. محمود کلاری، فیلمبردار شناخته‌شده سینمای ایران هم با سومین ساخته سینمایی‌اش، «تابستان همان سال»‌ به فجر امسال آمده است. دسته چهارم، فیلمسازانی هستند که تازه‌کار نیستند، اما ساخته‌های قبلی‌شان چیزی نداشته که کسی مشتاق تماشای فیلم جدیدشان باشد. محمدرضا ورزی، انسیه شاه‌حسینی، اصغر نعیمی، حسین نمازی، مرتضی آتش‌زمزم، کاوه سجادی‌حسینی، بابک خواجه‌پاشا و سهیل موفق از این جمله‌اند. محمد ابراهیم غفاریان هم که با «نپتون» در جمع 22فیلم حضور دارد، آنقدر چراغ خاموش کارش را جلو برده که نه از خودش و نه از فیلمش اطلاعی در دست نیست. مجتبی امینی برای دومین سال، دبیری جشنواره چهل‌ودوم را برعهده دارد.

هیأت انتخاب یکدست
احتمالا جشنواره امسال یکی از یکدست‌ترین هیأت‌های انتخاب تاریخ جشنواره را داشته و اعضای آن برای رسیدن به فهرست نهایی 22فیلم بخش مسابقه، چالش زیادی با همدیگر نداشته‌اند. داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح‌الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند اعضای هیأت انتخاب بودند.

12فیلم از فارابی در جشنواره
برخی سازمان‌ها و مراکز دولتی در تولید تعدادی از فیلم‌های این دوره جشنواره نقش پررنگی داشته‌اند. 12فیلم که بنیاد سینمایی فارابی در تولید آنها مشارکت داشته، به بخش‌های «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر راه یافته‌اند. اینطور که روابط ‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی گزارش داده، از میان این ۱۲ اثر، در ۶ فیلم تهیه‌کنندگان، بخش خصوصی و بخشی از سهامداران فیلم‌ها و شرکای فارابی و نهادهای فیلمسازی هستند. سازمان هنری رسانه‌ای اوج 3فیلم در جشنواره دارد. حوزه هنری، بنیاد شهید، بنیاد فرهنگی روایت فتح، ارتش و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر سازمان‌ها و نهادهای حاضر در جشنواره فجر پیش رو هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید