• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 دی 1402
کد مطلب : 214851
+
-

چرا پرندگان مهاجر امسال کمتر به تهران می‌آیند؟

گرمای بی‌سابقه زمستانی به محیط‌زیست و حیات‌وحش آسیب وارد کرده است. کم بارشی و خشکیدگی قله‌های پوشیده از برف در بسیاری از مناطق کشور، از بهار و تابستان کم‌آب حکایت دارد اما شرایط اقلیمی و خشکی برخی تالاب‌ها و پهنه‌های آبی باعث شده تا پرندگان کمتری به این پهنه‌ها مهاجرت کنند.
به ‌گزارش همشهری، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان تهران درباره وضعیت آبی دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی گفت: «این پهنه‌های آبی دچار بحران کم‌آبی شده‌اند؛ چرا که وابسته به رواناب‌‌های رودخانه‌ها هستند؛ در ماه‌های اخیر روانابی جاری نشده است؛ بنابراین با کمبود قابل توجه آب مواجه هستند؛ مثل تالاب‌های بندعلیخان و قنبرآباد. در این شرایط پرندگان کمی به این مکان‌ها می‌روند.»
محمد کرمی درباره تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که در استان تهران زیستگاه‌های «اصلی» پرندگان مهاجر هستند، اظهار کرد: «دریاچه‌های دارای امنیت مطلوب برای این گونه‌ها مناسب هستند؛ مانند دریاچه سد ماملو؛ چرا که به‌ علت قرارگیری در منطقه حفاظت ‌شده جاجرود و پارک ملی خجیر امنیت خوبی دارد. زیستگاه‌هایی مانند تالاب بندعلیخان به ‌علت دور بودن از مراکز انسانی در صورت مناسب بودن شرایط جوی، پذیرای پرندگان مهاجر هستند؛ ولی پرندگان مهاجر کمتری به زیستگاه‌های نزدیک به مناطق مسکونی و فاقد امنیت کافی می‌روند.»
او با اشاره به مشکلاتی که تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا برای حیات‌وحش ایجاد کرده است، گفت: «همانگونه که این وضعیت بر انسان تأثیر می‌گذارد، بر سایر حیات وحش
نیز اثرگذار خواهد بود؛ البته میزان تأثیر آن را باید مراکز علمی و دانشگاهی تعیین کنند.»
کرمی گفت: «درحالی‌که قرار بود تا اوایل دی‌ماه، سرشماری زمستانه حیات‌وحش شاخص استان تهران به‌ اتمام برسد، اما امسال به ‌علت وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان، سرشماری به‌ تعویق افتاده است. با این حال تلاش می‌کنیم این کار طی هفته جاری به پایان برسد. امسال به ‌علت وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان، سرشماری به تعویق افتاد. هوا چندان سرد نشد؛ چون سرمای هوا موجب قاطی شدن گله‌های نر و ماده می‌شود. در این شرایط می‌توان آنها را در کنار هم دید و سرشماری کرد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید