• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 17 دی 1402
کد مطلب : 214807
+
-

برای کار در خارج، سر کار نروید!

هشدار وزارت کار به نیروی کار متخصص ایرانی که برای پیدا کردن کار در کشورهای خارجی به مؤسسه‌های غیرمجاز کاریابی مراجعه می‌کنند

گزارش
برای کار در خارج، سر کار نروید!

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

اعزام نیروی کار مازاد به خارج در مورد کشورهایی نظیر ایران که دارای نیروی متخصص جوان هستند، جدای از ارزآوری، باعث می‌شود ضمن حفظ کرامت نیروی کار، تجربه‌اندوزی و انتقال دانش فنی نیز انجام شود.  
اما اگر کسی مدعی اعزام نیروی کار به کشورهای توسعه‌یافته بدون نیاز به دانستن زبان، مدرک دانشگاهی و پیشنهاد شغلی شد یا شرایط رؤیایی برای متقاضی ترسیم کرد، شک نکنید که یک جای کارش می‌لنگد و احتمالاً قصد تیغ زدن شما را دارد؛ پس پولتان را سفت بچسبید و اگر قصد کار کردن در خارج از کشور را دارید، از راه قانونی و مجاز اقدام کنید.  به گزارش همشهری، کاریابی‌های دارای مجوز از وزارت کار، در حوزه اعزام نیروی کار به خارج فعال هستند؛ اما افرادی هم هستند که به تنهايي یا به‌صورت گروهی و در قالب کاریابی‌های بدون مجوز، در این حوزه فعالیت می‌کنند و شاید در ظاهر امر، پیشنهادها و شرایط اعلامی آنها نسبت به کاریابی‌های مجاز جذاب‌تر هم باشد؛ اما متولیان امر نسبت به فریب نهفته در کاروبار این افراد هشدار می‌دهند.

کاریابی‌های مجاز روی سایت وزارت کار
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید: برای هیچ‌کسی در آن‌طرف آب، فرش قرمز پهن نکرده‌اند. هر کاریابی مجاز یا غیرمجازی که شعارها و تبلیغاتش به‌گونه‌ای بود که گویی برای فرد فرش قرمز پهن کرده‌اند و با حقوق‌های بسیار بالا و آنچنانی و ارزهای دلار و یورو آنجا مشغول کار می‌شوند به آن شک کنند. محمود کریمی بیرانوند، می‌افزاید: فهرست کاریابی‌های خارجی مجاز روی سایت وزارت کار قرار دارد؛ ازاین‌رو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که اعلام کرد ویزای کار می‌دهد؛ اما نام او در فهرست کاریابی‌های مجاز وزارت کار قرار نداشت طبعاً مورد تأیید،رصد و نظارت پیوسته نیست و مردم نباید به آن اعتماد کنند. او تأکید می‌کند: روی سایت وزارت‌کار یک نمونه قرارداد تیپ کار گذاشته شده و برای اعزام نیروی کار به خارج باید طبق این نمونه اقدام شود؛ پس اگر یک شخص یا کاریابی، جزئیات و موارد این قرارداد را به کسانی که می‌خواهند به‌عنوان نیروی کار به یک کشور خارجی اعزام شوند اعلام نکرده یعنی مورد تأیید نیست.

مسیر قانونی برای اعزام 10هزار نیروی کار
در سال‌جاری برای اعزام 10هزار نیروی کار ایرانی به کشورهای متقاضی هدف‌گذاری‌شده که این تعداد نیرو پس از بررسی‌های کارشناسی از طریق دفاتر کاریابی خارجی مجاز به کشورهای نیروپذیر اعزام خواهند شد. براساس آیین‌نامه کاریابی‌ها که سال گذشته توسط هیأت وزیران اصلاح و ابلاغ شد، کاریابی‌ها باید قرارداد با داوطلبان اعزام به خارج را طبق نمونه قرارداد ابلاغ شده از سوی وزارت کار در 3 نسخه تنظیم کنند و ضمن ارائه خدمات مشاوره، اخذ روادید و به‌کارگماری کارجو در خارج، برای دریافت حق‌الزحمه و حل‌وفصل اختلافات و مشکلات احتمالی نیز به مفاد این قرارداد پایبند باشند.  

 کاریابی خارجی، فقط با 2 دلار!
تعرفه ثبت‌نام کارجو در دفتر کاریابی مورد تأیید وزارت کار فقط ۱۰۰ هزار تومان است و ثبت‌نام در سامانه موردنظر وزارت کار هزینه‌ای ندارد. همچنین تعرفه ارائه خدمات مشاوره اخذ روادید و ویزای کار و تطبیق شغلی هم فقط ۵۰۰ هزار تومان است. حق‌الزحمه مربوط به اخذ روادید کار و معرفی به کارفرمای خارجی هم حداکثر معادل یک‌ماه حقوق از سوی کارفرمای خارجی است و درصورت اعلام فرصت شغلی در کشورهای نیروپذیر از سوی وزارت کار، نرخ دفاتر کاریابی خارجی حداکثر ۳۰ درصد حقوق پرداختی کارفرما خواهد بود. همچنین نرخ خدمات مرتبط با معرفی مشاغل آزادکاری حداکثر معادل ۵ درصد قرارداد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید