• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 دی 1402
کد مطلب : 214788
+
-

بازماندگان!

نگاهی به نفرات ثابت تیم ملی در دوره‌های اخیر جام‌ملت‌های آسیا

بازماندگان!

ایران به‌عنوان یکی از پرتجربه‌ترین تیم‌های حال‌حاضر قاره، به این دوره از جام‌ملت‌ها قدم می‌گذارد. به‌هرحال، بسیاری از بازیکنان در این تیم، قبلا سابقه حضور در این تورنمنت را داشته‌اند و شاید این آخرین تجربه بسیاری از ستاره‌های ایران در رده ملی باشد چرا‌که پس از جام‌ملت‌ها فوتبال ایران بیشتر از همیشه به تغییر نسل نیاز خواهد داشت.

پیام و بیرو؛ گلرهای محبوب همه!
نسبت به دوره قبلی جام‌ملت‌های آسیا، خط دروازه تیم ملی فقط یک تغییر داشته است. در دوره قبلی هم علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند حضور داشتند اما گلر دیگر تیم، امیر عابدزاده بود. حالا اما سیدحسین حسینی در این موقعیت دیده می‌شود؛ بازیکنی که در دوره قبلی جام‌جهانی نیز سنگربان شماره‌2 تیم ملی بود و حتی برای ایران بازی هم کرد. سیدحسین پایان ناخوشایندی را در فصل گذشته فوتبال ایران داشت اما این فصل با قدرت زیادی برگشت و روزهای درخشانی را با بازوبند کاپیتانی استقلال سپری کرد. بیرو و پیام هم همچنان گلرهای بسیار مهمی برای فوتبال ایران هستند. به‌نظر می‌رسد بیرانوند برای دومین دوره متوالی در جام‌ملت‌ها فیکس خواهد بود.

بازماندگان چپ و راست
در دوره قبلی جام‌ملت‌ها هم رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی اصلی‌ترین گزینه‌های تیم ملی برای کناره‌های خط دفاع بودند؛ 2بازیکنی که هنوز هم انتخاب اول سرمربی تیم ملی به شمار می‌روند. میلاد محمدی نیز یکی دیگر از مدافعان کناری است که در دوره قبلی هم تجربه بازی در جام‌ملت‌ها را داشت. در قلب دفاع، حسین کنعانی و مجید حسینی نیز از دوره قبلی به این دوره ملحق شده‌اند. نفراتی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، وریا غفوری و پژمان منتظری اما دیگر همراه تیم ملی نیستند.

سعید و امید؛ مردان همیشگی
در مرکز زمین، سعید عزت‌اللهی همواره در تورنمنت‌های اخیر پای ثابت تیم ملی بوده و در جام‌ملت‌های قبلی هم بازی کرده است. امید ابراهیمی نیز همچنان در اردوی تیم ملی دیده می‌شود و باز هم در این رقابت به میدان خواهد رفت. به‌جز این دو نفر، سامان قدوس نیز در دوره قبلی جام‌ملت‌ها حضور داشت و البته نقش هجومی‌تری را در تیم ملی بازی می‌کرد. در بین هافبک‌های تیم در دوره قبلی، دوران فوتبال مسعود شجاعی تمام شده، دژاگه از چند سال قبل در تیم ملی آفتابی نشده و احمد نوراللهی نیز به دلایل انضباطی از تیم ملی کنار رفته است.

لژیونرهای هجومی و یک شانس دوباره
سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش، ستاره‌های مهمی هستند که بار دیگر در جام‌ملت‌ها برای تیم ملی ایران به میدان خواهند رفت. این 3‌نفر در دوره قبلی نیز نفرات مهمی برای تیم ملی بودند. مهدی ترابی و کریم‌انصاری‌فرد نیز بار دیگر برای جام‌ملت‌ها به تیم ملی دعوت شده‌اند. با این حال، به‌نظر می‌رسد با داشتن نفراتی مثل علی قلی‌زاده، مهدی قائدی و محمد محبی در این دوره، دست سرمربی تیم به‌خصوص در کناره‌ها نسبت به دوره قبلی بازتر خواهد بود.

جام سومی‌ها
چند بازیکن در تیم ملی، برای سومین‌بار شانس حضور در جام‌ملت‌ها را به‌دست خواهند آورد. علیرضا بیرانوند و رامین رضاییان در جام‌ملت‌های‌2015 هم حضور داشتند اما در آن تیم نیمکت‌نشین بودند. سردار آزمون اولین‌بار در همان تورنمنت در استرالیا مطرح شد و درخشش قابل‌توجهی نیز در تیم ملی داشت. احسان حاج‌صفی و امید ابراهیمی در همان دوره هم بازیکنانی کلیدی برای تیم ملی ایران بودند. به این فهرست باید کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش را هم اضافه کرد. به‌نظر می‌رسد تیم ملی یکی از پرتجربه‌ترین تیم‌های این دوره جام‌ملت‌های آسیا باشد.

کدام تیم پیرتر است؟
تیم ملی ایران در جام‌ملت‌های2015 فقط 6 ‌بازیکن بالای 30‌سال داشت. در آن تیم 4‌بازیکن زیر 23سال نیز دیده می‌شدند و در مجموع آن تورنمنت یکی از نخستین قدم‌های نسل جدید فوتبال ایران به شمار می‌رفت و تیم ملی در آن زمان تجربه زیادی نداشت. میانگین سنی آن تیم 26.48 بود؛ یعنی ایران چهارمین تیم پیر در آن جام به شمار می‌رفت. تیم 2019 هم 6‌بازیکن بالای 30‌سال در فهرستش داشت. در آن تیم نیز فقط مجید حسینی و پیام نیازمند زیر 23سال بودند و میانگین سنی تیم عددی در حدود 27 بود. میانگین سنی تیم فعلی اما 28.6سال است. تیم ملی 12‌بازیکن بالای 30‌سال دارد و احتمالا مسن‌ترین تیم جام خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید