امین حیایی در باشگاه بفروشها
کمدی «هاوایی» بار دیگر تنور سینماها را در دیماه گرم امسال داغ کرد
ناصر احدی-روزنامهنگار
با تداوم موفقیت فیلمهای کمدی در گیشه، از چهارشنبه هفته گذشته فیلم کمدی جدیدی به سینما آمد به نام «هاوایی» ساخته بهمن گودرزی با بازی امین حیایی و امیر جعفری که در روز نخست اکرانش با 81سالن، 529میلیون تومان فروخت و 9هزارو150 تماشاگر داشت. این در حالی است که فروش افتتاحیه «فسیل» با 174سالن حدودا 355میلیون تومان بود و 9هزارو187تماشاگر جذب کرد. دیگر فیلم پرفروش امسال یعنی «هتل» در روز نخست اکرانش با 92سالن 410میلیون تومان در گیشه فروخت و 7هزارو350تماشاگر داشت. البته «فسیل» و حتی «هتل» از «هاوایی» بلیت ارزانتری داشتند. مدتهاست که گیشه سینماها به ژانر کمدی تعلق دارد و مدیران سینمایی هم حامی جدی اکران فیلمهای کمدیاند.
حیایی، ورسیون سده جدید
آخرین فیلمی که از امین حیایی در سینما به نمایش درآمد، «چشموگوشبسته» ساخته فرزاد مؤتمن در آبان1398 بود که استقبال نسبتا خوبی از آن شد. بعد از آن فیلمی از حیایی در اکران عمومی، به روی پرده نرفت. «هاوایی» در واقع نخستین فیلمی با بازی حیایی است که در سده پانزدهم هجری شمسی اکران عمومی میشود و بازیگری که در دهه1380 یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران بود، در 53سالگی درحالیکه فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه تغییر کرده و سینما نیز از این تغییرات متأثر شده، باید با رقبای جدیدی مثل پژمان جمشیدی و بهرام افشاری رقابت کند. استقبال از «هاوایی» در آخر هفته گذشته نشان داد که حیایی هنوز در میان سینماروها محبوب است و در شرایطی که فیلمهای کمدی روی دور فروش هستند، فیلم جدید او هم میتواند در میان فیلمهای پرفروش امسال جایی داشته باشد.
رقابت در میانسالی
جز حیایی، امیر جعفری هم در این فیلم حضور دارد که در چند سال اخیر کمدیهای پرفروشی همچون «سگبند»، «گشت3» و «چهارانگشت» را روی پرده داشته است. «سگبند» که برنامه نوروز1401 سینماها بود، هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. در سالهای اخیر، چرخه کمدیهای رفاقت مردانه فروش خوبی در گیشه دارد و شاید زوج حیایی و جعفری هم بتوانند یکی از پرفروشهای این چرخه را امسال به نام خودشان سند بزنند. حیایی 53ساله و جعفری 49ساله هر دو از رقبای دیگرشان مثل پژمان جمشیدی، بهرام افشاری و محسن کیایی بزرگترند و تنها از رضا عطاران 55ساله که در «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری در کنار پژمان جمشیدی، حضور دارد، جوانترند.
مکث
اثر تبلیغات دهان به دهان
از روز چهارشنبه تا زمان تنظیم این گزارش در بعد از ظهر روز شنبه، طبق اطلاعات سامانه «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، «هاوایی» در 224سالن و با هزار و 19سانس، بیش از 3میلیارد تومان فروخته و 47هزار و 95نفر آن را تماشا کردهاند. در این مدت، میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس 46.2نفر بوده است که در روزهای آینده چنانچه بازخوردهای خوبی بگیرد، فروشش ادامه خواهد داشت. چیزی که فروش «ویلای ساحلی» را کند کرد و هنوز باعث فروش «فسیل» و «هتل» میشود، بازخوردهای فضای مجازی و تبلیغات دهان به دهان است. در خلاصه داستان «هاوایی» آمده: ورزشکاری ایرانی برای پیشرفت خود تصمیم به مهاجرت و پناهندگی میگیرد، اما از جایی به بعد درگیر ماجرایی میشود که از او فرد سرشناسی در فضای مجازی میسازد.