• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214655
+
-

توجه به ورزش بانوان توجه به سلامت جامعه

یادداشت
توجه به ورزش بانوان توجه به سلامت جامعه

حسین اوجاقی*

از رویکرد‌های مهم دوره جدید مدیریت شهری که شهردار محترم تهران هم بر آن تأکید ویژه‌ای دارند، ایجاد شور و نشاط، انگیزه و امید در جامعه یا همان تحول در ابعاد نرم‌افزاری و کالبدی شهر است. در این بخش توجه به بانوان و به‌ویژه ورزش بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع هرچه در حوزه ورزش بانوان هزینه کنیم، اسراف نکرده‌ایم؛ زیرا توجه به این قشر، توجه به سلامت و امنیت در جامعه است و به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
توجه به ورزش بانوان در هر دو بخش ورزش شهروندی و ورزش حرفه‌ای ضرورت و اهمیت دارد؛ یکی در المپیک مدال می‌گیرد یا در رقابت‌های جهانی و آسیایی کسب رتبه می‌کند و یکی هم قهرمان محله یا قهرمان شهر می‌شود، اما هیچ‌کدام از یکدیگر متفاوت نیستند. بانوان ورزشکار ما نه‌تنها الگو و سرمشق‌هایی مناسب و موفق برای بانوان جامعه و به‌ویژه قشر جوان و نوجوان هستند، بلکه حتی می‌توانند الگویی الهام‌بخش برای همه شهروندان و اقشار جامعه باشند.
با همین نگاه و رویکرد، با افتخار می‌توانیم بگوییم که در این دوره از مدیریت شهری عمده فعالیت‌های ورزشی پایتخت مختص بانوان بوده است. در کنار اختصاص چندین مجموعه ورزشی به ورزش بانوان نیز ده‌ها مسابقه و جشنواره ویژه بانوان در شهر تهران برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه با استقبال و مشارکت بالا و قابل‌قبول بانوان همراه بوده است. البته هنوز جای کار در ورزش بانوان زیاد است و برای رسیدن به نقطه مطلوب و مورد نظرمان فاصله داریم و باید به بانوان در حوزه ورزش توجه بیشتری شود.
همانطور که اشاره شد، خوشبختانه در این دوره و حدود 2سالی که از شروع فعالیت ششمین دوره مدیریت شهری می‌گذرد، شاهد اتفاق‌های خوبی در راستای توسعه و گسترش ورزش بانوان هستیم.
در بخش سخت‌افزاری یا همان مجموعه‌های ورزشی ویژه بانوان ازجمله می‌توان به تعیین‌تکلیف سوله‌های الزهرا(س) اشاره کرد که چند سال بر سر تعطیلی و بازگشت آنها به سازمان مدیریت بحران شهر تهران بحث‌ها و مناقشاتی در جریان بود.
در این دوره با پیگیری‌های مستمر و البته حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر تهران این سوله‌ها در همکاری و تعامل با سازمان مدیریت بحران به‌نفع ورزش بانوان تعیین‌تکلیف شدند و توانستیم در عین واگذاری این سوله‌ها، ورزش بانوان را در 50سوله ورزشی الزهرا(س) که مختص ورزش بانوان است، فعال نگه داریم تا سالن‌های ورزش‌های توپی و رزمی پرقدرت‌تر از قبل در جریان باشند. همچنین طبق توافق‌های صورت گرفته با مدیریت بحران شهر تهران، در آینده‌ای نزدیک 16سالن بحران غیرفعال دیگر درشهر تهران همزمان به ورزش اختصاص داده خواهد شد تا نه‌تنها شاهد تعطیلی این مجموعه‌ها نباشیم که تعداد آنها از 50 به 66مورد نیز افزایش پیدا کند.
از دیگر اقدامات مهم دیگر سازمان ورزش شهرداری تهران در حوزه بانوان، افزایش مجموعه‌های ورزشی ویژه زنان از 2مجموعه به 20مجموعه اختصاصی، آن‌هم طی 6‌ماه اخیر است.
در گذشته فقط 2مجموعه ورزشی ویژه بانوان در شهر تهران وجود داشت که باتوجه به رویکرد مدیریت شهری در گسترش ورزش بانوان، 18مجموعه دیگر سازمان ورزش شهرداری تهران که همزمان به ورزش آقایان و بانوان اختصاص داشت، پس از بهسازی و بازسازی و اورهال این مجموعه‌ها، برای ورزش بانوان مناسب‌سازی‌ شده و صرفا به ورزش بانوان اختصاص پیدا کرده است. تا امروز علاوه بر 50سوله الزهرا(س)، 20مجموعه ورزشی ویژه بانوان داشتیم که درمجموع این 70مکان ورزشی مخصوص بانوان به‌صورت مناسب در تمام مناطق شهر تهران جانمایی و پراکنده شده‌اند.
*مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران


 

این خبر را به اشتراک بگذارید