• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
جمعه 15 دی 1402
کد مطلب : 214587
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gPJv
+
-

اتصال به محلات با اصلاح ترافیکی

تقاطع‌های غیرهمسطح مسیر‌ عبور خودرو‌ها را در اطراف و حاشیه شهر‌های بزرگ کمتر می‌کنند

اتصال به محلات با اصلاح ترافیکی

محمدسرابی- روزنامه نگار

وقتی شهر‌ها بزرگ می‌شوند و رفت‌وآمد در حومه و درون آنها بیشتر می‌شود باید تقاطع‌های غیرهمسطح بیشتری ساخته شود تا رانندگان بتوانند بدون توقف پشت چراغ قرمز‌، از بزرگراه‌ها بگذرند. ساخت این تقاطع‌ها از یک طرف مانع تشکیل ترافیک شدید می‌شود و از طرف دیگر مسیر خودرو‌ها را کوتاه می‌کند تا ناچار به طی کردن مسیر طولانی نشوند. در برخی شهر‌های دنیا با ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، ترافیک تعدادی از جاده‌های حاشیه‌ای قدیمی به این تقاطع‌ها منتقل شده و از این راه مسافت مورد نیاز برای رسیدن از مبدا به مقصد کاهش یافته است.

آلمان-2/8 کیلومتر

ایجاد یک تقاطع جدید بین 2شهر کارلسروهه و کارلسباد در آلمان مسافت لازم برای طی کردن این مسیر را 2.8کیلومتر کاهش می‌دهد. این پروژه که از یک سال قبل شروع شده در نقطه پرترددی قرار گرفته است که یکی از راه‌های ترانزیتی شرق و غرب اروپا به شمار می‌رود و روزانه 110هزار وسیله نقلیه از آن می‌‌گذرند. عبور کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین در میان خودرو‌های سواری یکی از مشکلات مسیر است. همزمان با ساخت تقاطع قرار است عرض بزرگراه هم افزایش پیدا کند و حاشیه آن به لاین‌های ورودی اضافه شود. حسگر‌ها، دوربین‌ها و ابزار‌های الکترونیک متعددی در این تقاطع نصب می‌شوند تا جریان ترافیک آن، هر لحظه قابل کنترل باشد. پروژه ایمن‌سازی‌ و هوشمند‌سازی‌ بزرگراه‌ها با استفاده از فناوری‌های جدید انجام می‌شود و هر 5سال مورد ارزیابی جدید قرار می‌گیرد.

چین-16کیلومتر

ایجاد یک تقاطع جدید بین 2شهر کارلسروهه و کارلسباد در آلمان مسافت لازم برای طی کردن این مسیر را 2.8کیلومتر کاهش می‌دهد. این پروژه که از یک سال قبل شروع شده در نقطه پرترددی قرار گرفته است که یکی از راه‌های ترانزیتی شرق و غرب اروپا به شمار می‌رود و روزانه 110هزار وسیله نقلیه از آن می‌‌گذرند. عبور کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین در میان خودرو‌های سواری یکی از مشکلات مسیر است. همزمان با ساخت تقاطع قرار است عرض بزرگراه هم افزایش پیدا کند و حاشیه آن به لاین‌های ورودی اضافه شود. حسگر‌ها، دوربین‌ها و ابزار‌های الکترونیک متعددی در این تقاطع نصب می‌شوند تا جریان ترافیک آن، هر لحظه قابل کنترل باشد. پروژه ایمن‌سازی‌ و هوشمند‌سازی‌ بزرگراه‌ها با استفاده از فناوری‌های جدید انجام می‌شود و هر 5سال مورد ارزیابی جدید قرار می‌گیرد.

مالزی-50دقیقه

بزرگراه مرتفع سوکی سال‌ها قبل در کوالالامپور ساخته شده است. بخش اصلی این بزرگراه که 24کیلومتر طول دارد از 11سال قبل به بهره‌برداری رسیده است و خودرو‌ها با پرداخت عوارض می‌توانند وارد آن شوند تا از 14خروجی و ورودی آن استفاده کنند. بزرگراه سوکی به 60منطقه مسکونی دسترسی دارد و به جاده‌های اصلی کوالالامپور وصل می‌شود، اما ورود و خروج به سوکی نیازمند طی کردن مسیر طولانی در این 14جاده حاشیه‌ای بود. تابستان امسال فاز اصلاحی این بزرگراه افتتاح شد که بین 2بخش سری‌پتالینگ و بوکیت جلیل قرار دارد. قبلا مسافران بین این دو بخش باید از جاده کمربندی میانی عبور می‌کردند. عبور از این مسیر با توجه به ورودی و خروجی‌ها به مناطق مسکونی اطراف، ‌حدود 75دقیقه طول می‌کشید، اما با ساخت بخش اصلاحی زمان عبور از بزرگراه به 25دقیقه کاهش پیدا کرد.

بازسازی تقاطع های قدیمی

بزرگراه مرتفع سوکی سال‌ها قبل در کوالالامپور ساخته شده است. بخش اصلی این بزرگراه که 24کیلومتر طول دارد از 11سال قبل به بهره‌برداری رسیده است و خودرو‌ها با پرداخت عوارض می‌توانند وارد آن شوند تا از 14خروجی و ورودی آن استفاده کنند. بزرگراه سوکی به 60منطقه مسکونی دسترسی دارد و به جاده‌های اصلی کوالالامپور وصل می‌شود، اما ورود و خروج به سوکی نیازمند طی کردن مسیر طولانی در این 14جاده حاشیه‌ای بود. تابستان امسال فاز اصلاحی این بزرگراه افتتاح شد که بین 2بخش سری‌پتالینگ و بوکیت جلیل قرار دارد. قبلا مسافران بین این دو بخش باید از جاده کمربندی میانی عبور می‌کردند. عبور از این مسیر با توجه به ورودی و خروجی‌ها به مناطق مسکونی اطراف، ‌حدود 75دقیقه طول می‌کشید، اما با ساخت بخش اصلاحی زمان عبور از بزرگراه به 25دقیقه کاهش پیدا کرد.

بدون چراغ قرمز
تقاطعی که در شمال شرقی شهر شهر سنت آنتونیو ایالت تگزاس ساخته شده بود باید رفت‌وآمد در شهر را ساده‌تر می‌کرد، اما راننده‌هایی که می‌خواستند از این مسیر به بزرگراه آستین و به بزرگراه هری‌ورباخ‌ بروند باید ساعت‌‌های زیادی را پشت چراغ قرمز‌های اطراف می‌ماندند و عابران پیاده هم هنگام عبور از خطوط عابر نگران برخورد با خودرو‌هایی بودند که قصد داشتند زودتر وارد بزرگراه شوند. بعد از 3سال این مشکل با ساخت مسیر جدیدی رفع شد و حالا هم مشکل معطلی پشت چراغ قرمز رفع شده است و هم عابران نیازی به عبور از سطح سواره‌رو ندارند. تقاطع‌های موسوم به «تک نقطه‌ای» از اتصال یک بزرگراه وسیع و یک بزرگراه کوچک‌تر ساخته می‌شوند که شامل عرشه وسیعی در بالای زیرگذر است و همه مسیر‌های آن با هم ارتباط دارد. این نوع تقاطع‌ها از سال‌های 1970در شهر‌های آمریکا ساخته می‌شدند. تقاطع سنت‌آنتونیو از
سال 2020اصلاح شد و هزینه ساخت آن با استفاده از انتشار اوراق قرضه در سال 2017تامین شد. این تقاطع دارای مسیر‌های گردش به راست بود، ولی گردش به چپ نیازمند طی کردن مسیر‌های طولانی بود که در پروژه اصلاحی اخیر این مشکل هم حل شد. اکنون خودروها در پشت چراغ‌قرمز‌های اطراف بزرگراه معطل نمی‌شوند. مسیر‌هایی برای دوچرخه‌سواران هم در این تقاطع پیش‌بینی شده است.

9 پل قدیمی
در شهر اوکلاهاما سیتی یک تقاطع قدیمی که در سال 1960ساخته شده بود نیاز به نوسازی دارد. پروژه شروع شده اما ممکن است برای مدت 2سال ترافیک اطراف را با کندی روبه‌رو کند. مجموعه 9پل تخریب و بعضی از آنها دوباره ساخته خواهند شد و نزدیک 9کیلومتر از مسیر بزرگراهی تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد. در سمت دیگر این بزرگراه شهر میدوست‌سیتی قرار دارد. برای حل مشکل ترافیک بین این دو شهر باید عرض پل‌ها را افزایش داد. قرار است این عریض‌سازی به اندازه‌ای انجام شود که نیاز‌های احتمالی چند دهه آینده را هم برطرف کند. این پروژه با کمک مالی دولتی که در سال 2021تصویب شده بود و همینطور همکاری مدیریت 2شهر اوکلاهاما و میدوست انجام می‌گیرد. در طول ساخت بعضی از مسیر‌ها روزانه باز هستند، اما شب‌ها به یک لاین محدود می‌شوند.

ساخت در حال تردد
جاده کمربندی شهر گرینزبورو ایالت کارولینای شمالی از 70سال قبل تکه تکه ساخته شده است، اما حالا و با ایجاد یک تقاطع این جاده به شکل یک حلقه کامل درآمده است. این تقاطع و خیابان‌های متصل به آن حدود 4کیلومتر طول دارد و 2سر جاده کمربندی 6لاینی را به هم وصل می‌کند. گلادیس رابینسون، سناتور ایالتی درباره این تقاطع گفت: «تقاطع‌های قبلی مسیر برای رانندگی سخت بود؛ زیرا کسی مطمئن نبود که کدام رمپ و لوپ را باید انتخاب کند.» جاده کمربندی این شهر حدود 45کیلومتر طول دارد. ساخت این قسمت از جاده کمربندی باعث اعتراض بعضی از ساکنان اطراف آن شد که می‌گفتند جریان آب‌های سطحی تغییر کرده و سیل به سمت املاک آنها منحرف می‌شود. مزایای ساخت تقاطع جدید آنقدر زیاد بود که این شکایت‌ها نتوانست مانع از ادامه پروژه شود و تعدادی از خانه‌های اطراف هم در سال 2015برای ساخت تقاطع تخریب شدند. ساخت مجموعه تقاطع و بزرگرا‌ه‌های اطراف آن نزدیک 2دهه طول کشید و نقطه اوج آن در سال 2015بود که ستون‌های بتنی پل‌‌ها نصب و اراضی اطراف خاکبرداری و خاک‌ریزی شدند. در بخشی از زمین‌های اطراف بزرگراه نیز درخت‌ها قطع و زمین صاف شد. فعالیت کارگران و ماشین‌آلات راهسازی در حالی ادامه داشت که خودرو‌ها هم در کنار آنها در حال رفت‌وآمد بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید