• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214557
+
-

رصدخانه کاسین

رصدخانه کاسین


معرفی:  به‌عنوان بلندترین‌ترین رصدخانه خاورمیانه در بین کشورهای ترکیه، سوریه، عراق، عربستان، عمان، اردن، قطر، کویت، لبنان، بحرین، افغانستان، یمن و امارات متحده عربی شناخته می‌شود. این رصدخانه در ارتفاع ۱۸۶۰متری از سطح دریا قرار دارد و بنای آن طوری ساخته شده که از تمام ورودی‌های خرم آباد قابل رویت است.

بلندترین رصد خانه خاورمیانه
این رصدخانه دارای 16تلسکوپ است که از بین آنها تلسکوپ مرکزی ساسترون و تلسکوپ خورشیدی کرونادو با دارابودن تمام تجهیزات شاخص‌تر هستند. همچنین این مجموعه دارای ۳آسمان‌نماست که یکی از آنها ثابت و دیجیتال با قابلیت پخش تصاویر تلسکوپ مرکزی و خورشیدی بوده و ۲تای دیگر متحرک هستند.  دانش‌آموزان و دانشجویان گرایش نجوم و اخترشناسی به راحتی می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند. برگزاری تورهای علمی و خانوادگی و ترویج فعالیت‌های رصدخانه‌ای ازجمله اموری است که در این مجموعه علمی صورت می‌پذیرد، در همین راستا مجهز به امکانات رفاهی و هتلینگ برای بازدیدکنندگان و توریست‌ها است.این رصد خانه نخستین مرکز ستاره‌شناسی و نجوم در ایران است که عنوان بلند‌ترین رصدخانه را در بین کشورهای سوریه، عراق لبنان، ترکیه، عمان، قطر، کویت، یمن، افغانستان، و امارات متحده عربی به شمار می‌رود.

رصد در افق منفی
از دیگر امکانات این رصد خانه می‌توان گنبد الکترومکانیک آن را نام برد که 360درجه می‌چرخد و سیستم حرکتی آن دارای موتور و دریچه مکانیکی متناسب با اپتیک و مجهز به تلسکوپ است. به‌دلیل اینکه این مجموعه علمی در مکانی دور از رطوبت و آلودگی هوا ساخته شده، بنابراین بهترین محل برای رصد و تحقیقات و عکاسی‌های نجومی است. محلی در این رصدخانه وجود دارد که افق منفی نام دارد و داده‌های نجومی را بدون خطا ثبت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :