• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214550
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYkwj
+
-

پیشنهادهای ویژه

شهر رباتیک
مجموعه‌ای با 6گروه بازی این شهربازی بر پایه فناوری رباتی ساخته شده و جزو نخستین شهربازی‌های رباتیک تهران به شمار می‌آید. این مجموعه با 6گروه بازی هر یک مخاطبان خود را دارد. این ایستگاه‌ها شامل ماشین‌های روبونوسی(روبوفایت و روبوریس)، ماجراجویان(سفینه خاله‌بازی، ترامپولین، سرسره و استخر توپ)، اتاق جادویی(تاب تعاملی و فرش جادویی)، شن‌بازی تعاملی(داستان کوسه، ماهی؛ جزیره و دریا) و کارخانه انرژی(به همراه سفینه فضایی) و... می‌شود و کودکان می‌توانند از این بخش‌ها استفاده کنند.




خانه فن‌آموز
آشنایی با علوم هوایی داخل هواپیما

علاوه بر باغ علوم و خانه علوم فن‌آموز پردیس، بخشی هم به علوم هوایی در پارک اختصاص دارد. در واقع داخل هواپیما یک کلاس درس بزرگ است، یعنی هر چیزی که در هواپیما وجود دارد مثل موتور، اویونیک، رادار، کنترل، تأسیسات بال و بدنه در این مکان می‌توان دید. حتی شرکت‌کنندگان با چگونگی حرکت هواپیما، جلو و عقب رفتن آن و تکان خوردن باله‌ها برای شکافتن هوا آشنا می‌شوند و با عملکرد موشک‌های هدایت‌پذیر هم آشنا می‌شوند. حضور در هواپیما بخش آخر بازدید از پارک فن‌آموز است وافرادی که مبلغ بیشتری را پرداخت کنند در یک ساعت هم برای‌شان نمایش‌های هوانوردی ارائه می‌شود.




مرکز نجوم دماوند
نظاره‌گر توفان‌های خورشیدی
 این  مرکز در فضایی 2410متری در 4طبقه برای دانش‌آموزان بناشده اما علاقه‌مندان به نجوم نیز می‌توانند از امکانات این مرکز استفاده کنند. سالن آسمان‌نمای مجموعه ظرفیت استفاده همزمان 40نفر را دارد. این مجموعه مجهز به یک تلسکوپ خورشیدی است که امکان رصد توفان‌های خورشیدی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. اگرچه بیشترین فعالیت این کانون در روز است اما اگر پدیده‌ای همچون ‌ماه‌گرفتگی اتفاق بیفتد برنامه‌‌های رصد در شب هم اجرا می‌شود. برگزاری کلاس‌های ترمیک و کارگاه‌های موردی رصد برای کودکان و نوجوانان، حضور دانش‌آموزان در کارگاه‌های رصد و بازدید عموم مردم در برنامه‌های عمومی مثل استهلال‌ماه قمری یا خورشید و‌ ماه‌گرفتگی از دیگر برنامه‌هایی است که در این مرکز اجرا می‌شود.



رصدخانه ملی ایران
ثبت تصویر رنگی از کهکشان

 27مهر سال گذشته نخستین تصویر رنگی از یک کهکشان رادر فاصله 200میلیون سال نوری ثبت کرد. با کمک تلسکوپ عظیم الجثه این رصد خانه می‌توان کهکشان‌های پرحجم در فاصله ۶۶میلیارد میلیارد کیلومتر از زمین را رصد کرد. ارتفاع گنبد رصدخانه ملی ۲۲متر با قطر ۱۹متر است که ۲۵۰ تن آن می‌چرخد. ارتفاع تلسکوپ نیز ۱۱متر با قطر ۷متر است.تلسکوپ این رصدخانه از بیش از ۱۰هزار قطعه تشکیل شده و هزاران‌ پیچ و مهره که این مجموعه را در کنار هم قرار داده است. بیش از ۷۰هزار قطعه الکترونیکی در سیستم، کنترل و در مجموع بیش از ۱۰۰قطعه الکترونیکی و کنترلی در آن به‌کار برده شده است. برای بازدید از این مجموعه باید با دفتر رصدخانه که در تهران بزرگراه ارتش، باغ لارک قرار دارد، ‌هماهنگ کنید.




هیومن پارک
سفر به درون بدن انسان

جذابیت بازدید از این موزه این است که می‌توانید از گوش، داخل بدن انسان شده و درون چشم و ریه و باقی بخش‌های بدن به گشت و‌گذار بپردازید. این مجموعه دو‌طبقه زیر‌‌زمین قرار دارد که با استفاده از تابلوهای راهنما و لیدر جز به جز اطلاعات بدن انسان و شگفتی‌های خلقت را برای شما بیان می‌کنند. در این مجموعه بخش‌های مختلف بدن انسان را با ماکت در ابعاد بزرگ ساخته‌اند تا هم یک محیط تفریحی برای کودکان ایجاد شود هم یک محیط آموزشی. برای آماده‌شدن ذهن و درک بهتر بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان، ابتدا فیلمی با موضوع دوره جنینی، تولد انسان و جهان هستی با توضیح راهنمای پارک به نمایش درمی‌آید. این ویدئو برای رده سنی 8 تا 14سال مفید و جذاب است.



موزه گلسنگ‌های ایران
همزیستی قارچ‌ها و جلبک‌ها

گلسنگ‌ها موجوداتی زنده هستند که از همزیستی قارچ‌ها و جلبک‌ها به‌وجود می‌آیند. موزه شامل 3تالار آموزش، پژوهش و گنجینه است که تنها در تالار آموزش آن بیش از 600گونه از گلسنگ‌های مناطق مختلف ایران برای آموزش نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید، گلسنگ‌ها مهم‌ترین شاخص آلودگی هوا در جهان هستند، علاوه بر آن گلسنگ‌ها در صنعت دارو‌سازی‌ و عطر‌سازی‌ نیز استفاده می‌شوند و استفاده دارویی از آنها در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. فراهم‌بودن شرایط برگزاری کلاس‌های آموزشی، مشاهده دستاوردهای تحقیقاتی و اخذ مشاوره‌های تخصصی از مدیریت موزه، از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد موزه گلسنگ ایران است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید