• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214147
+
-

حقابه «هامون» به کجا رسید؟

حقابه هامون مدت‌هاست از سوی افغانستان آزاد نشده ‌و این تالاب بین‌المللی شرایط آبی خوبی ندارد. کم‌بارشی امسال هم مشکلات را دوچندان کرده و وسعت خشکیدگی هامون روزبه‌روز بیشتر می‌شود. با اینکه افغانستان آزادسازی حقابه هامون از رودخانه مرزی هیرمند را به بارش‌های خوب مشروط کرده بود، اما با وجود بارش‌های نسبتا خوب در این کشور، امسال قطره‌ای از آب هیرمند به هامون نرسیده و رایزنی‌ها برای آزادسازی حقابه تالاب هامون همچنان ادامه دارد.
به گزارش همشهری، مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به وعده مقام افغانستانی از تداوم دیپلماسی محیط‌زیستی برای رهاسازی حقابه هامون می‌گوید و امیدوار است آب رودخانه هیرمند به هامون برسد.
او با اشاره به نتیجه پیگیری‌ها برای تأمین حقابه تالاب هامون، گفت: «باتوجه به پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست و حساسیت این مسئله که دولت مسئولیت آن را بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته است، سبب انجام رایزنی‌هایی بین هیأت حاکمه در افغانستان و ایران شد. طی 2جلسه‌ای که در جریان آنها بودم، مقامات ایران این مسئله را بسیار خوب پیگیری کردند و حتی بسیاری از همکاری‌ها‌ در کشور را به‌صورتی که وابسته به یکدیگر است، دنبال کردند. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز پذیرفت و البته مقامات افغانستانی آمدند و صحبت کردند.»
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: «با توجه به شرایط افغانستان شاید مسائل محیط‌زیستی در اولویت‌های اولیه این کشور نباشد اما آنچه در سفر اخیر هیأت افغانستانی به ایران اتفاق افتاد، ملابرادر (معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان) اصل محیط‌زیستی این مسئله را پذیرفت و گفت که ما سازمانی داریم که زیرنظر هیأت حاکمه است و قول دادند که در نخستین فرصت مسئول محیط‌زیست افغانستان را برای رایزنی‌ها درباره مسائل زیست‌محیطی هامون به ایران بفرستند.»معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در پاسخ به اینکه آیا امسال حقابه‌ای برای هامون رهاسازی می‌شود؟ افزود: «بنا بر صحبت مقام افغانستانی و با توجه به پیش‌بینی‌ بارش‌های خوب در زمستان، امیدوار هستیم افغانستان حقابه هامون را رها کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید