• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 214042
+
-

واگذاری اراضی جنگلی به شهرداری چالوس قانونی است؟

واگذاری ۵۷۵۸هکتار از جنگل‌های هیرکانی به شهرداری چالوس اختلاف نظرهایی بین فعالان محیط‌زیست و این نهاد عمومی ایجاد کرده است. روز گذشته سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر که چنین واگذاری‌ای درست و قانونی بوده، خبر از تفاهمنامه‌ای داد که سؤالاتی را برای فعالان محیط‌زیست ایجاد کرده است. اصل ماجرا این است که واگذاری جنگل‌های هیرکانی در قالب طرح ایجاد «پارک جنگلی ورگاویج» با کارنامه تاریکی که از اداره پارک‌های جنگلی وجود دارد، باعث نگرانی فعالان محیط‌زیست شده است. به اعتقاد این افراد، این پارک‌ها، با مسائلی مثل رهاسازی غیربهداشتی زباله‌ها در دل جنگل‌ها و ساخت‌وساز در اراضی جنگلی و... زمینه تخریب بخش‌هایی از جنگل‌های شمال را فراهم کرده‌اند.
نقی شعبانیان، معاون جنگل این سازمان به ایلنا گفت: اراضی ۵هزار و ۷۵۸هکتاری که براساس قرارداد اخیر، مدیریت آن به شهرداری چالوس واگذار شده است، در منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی قرار دارد ولی هیچ قانونی، واگذاری «مدیریت» مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست به شهرداری‌ها با حفظ «مالکیت» آن برای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را نفی نکرده است.
این مقام مسئول ضمن تشریح دلایل احاله مدیریت «پارک جنگلی ورگاویج» به شهرداری چالوس، از امضای پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای بین این سازمان با سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خبر داد که براساس آن، اجرای هرگونه طرح بهره‌برداری و مدیریت جنگل‌های واقع‌شده در مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست، به سازمان منابع طبیعی واگذار خواهد شد. شعبانیان گفت: البته واگذاری مدیریت عرصه‌های مدنظر به شهرداری چالوس طبق قانون هیچ مشکلی نداشته و ندارد، ولی باز هم برای رفع ابهام برخی کارشناسان، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است تفاهمنامه مذکور را با سازمان محیط‌زیست منعقد کنیم تا دیگر هیچ‌کس هنگام انعقاد قراردادهای «احاله مدیریت» با «حفظ مالکیت» جنگل‌های واقع‌شده در مناطق چهارگانه دچار سوءتفاهم نشود. در کمتر از ۱۰درصد از اراضی واگذار شده به شهرداری چالوس پارک جنگلی ایجاد خواهد شد. براساس کتابچه طرح تهیه‌ شده توسط کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تنها حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی ۵هزارو۷۵۸ هکتاری که مدیریت آنها به شهرداری چالوس سپرده شده، به تفرجگاه عمومی تبدیل خواهد شد که البته در همین محدوده هم قطع هرگونه درختان جنگلی ممنوع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید