• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 214024
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nxy68
+
-

حمله به شهرداری با فیلم قدیمی

زینب زینال زاده؛ روزنامه‌نگار

مدیریت شهری ششم از ابتدای ‌کار مدام مورد هجمه‌های گوناگون قرار می‌گیرد. یک روز قطع درختان پوسیده را بهانه قرار می‌دهند و اتهام می‌زنند که شهرداری تهران کمر به نابودی فضای سبز تهران بسته است. روز دیگر به دروغ موضوع شهرفروشی را مطرح می‌کنند تا مانع از رونق ساخت‌وساز و نوسازی بافت‌های فرسوده شوند. حالا هم با سرد شدن هوا سوژه‌های خود را به کسب‌وکارهای این فصل انتقال داده  و فیلم برخورد خشن و نامناسب معبربانان را با یک لبوفروش دستمایه قرار داده‌اند و مدافع حقوق شهروندان و به‌ویژه افراد بی‌بضاعت و قشر کارگر شده‌اند. مهاجمان از هر فرصت و ابزاری برای حمله به شهرداری استفاده می‌کنند و برای‌شان مهم نیست ابزارشان درخت باشد یا گاری لبو، چرا که هدف‌شان سد کردن مسیر اقدامات مدیریت شهری در این دوره است که قطعا رفع کمبودها را در پی خواهد داشت. حال باید دید اصل ماجرای گاری لبوفروش چه بوده که فیلم منتشر شده سبب خشم عموم مردم شده است.
با توجه به موارد ذکر شده شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، فیلم منتشر شده از برخورد خشن مأموران شهرداری با فرد لبوفروش را تکذیب کرده و در اطلاعیه روابط ‌عمومی این شرکت ذکر شده است: «ویدئویی که طی روزهای اخیر درخصوص جلوگیری از سد معبر منتشر شده مربوط به سنوات گذشته(۸ سال پیش، ۱۲ دی‌ سال ۱۳۹۴) است و انتشار چنین ویدئویی از سوی برخی کانال‌های خبری در فضای مجازی کاملاً هدفمند و با برنامه قبلی بوده است چرا که با توجه به سیاست شهرداری تهران، شرکت شهربان و حریم‌بان با گفتمانی جدید و کاملاً اخلاق‌مدارانه و محترمانه با همراهی و مشارکت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران و در کمال احترام، بساط‌گستران را ساماندهی و مکانی را برای کسب‌وکار آنها فراهم کرده است. می‌باید تأکید کرد که مجموعه مدیریت و کارکنان و نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم‌بان صیانت از حقوق شهر و شهروندان را از اولویت‌های اصلی کار خود می‌داند.»
براساس ماده 55قانون شهرداری‌ها، مسئولیت ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر به‌عهده شهرداری است و کسانی که بنا به هر دلیلی مسیر عبور و مرور شهروندان را سد و اختلال در رفت‌وآمد ایجاد می‌کنند، متخلف هستند و مأموران شهرداری براساس همین ماده قانونی وظیفه دارند با آنها برخورد کنند. نکته قابل تامل این است که به هیچ عنوان نیروهای شهرداری حق برخورد خشن و فیزیکی، فحاشی، ضرب و شتم و استفاده از سلاح‌ گرم و سرد را در ساماندهی دستفروشان ندارند و طبق قانون چنین برخوردهایی قابل پیگیری و تعقیب قانونی است. گرچه در بسیاری از مواقع دستفروشان با برخوردهای تند، گاهی سلاح و فحاشی زمینه‌ساز درگیری‌های فیزیکی می‌شوند اما به هر حال برابر قانون مأموران شهرداری می‌باید موضوع را به شکل ضابطه‌مند مدیریت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید