• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213541
+
-

اقتصاد جهان در گلوگاه دریای سرخ

در هفته‌های اخیر انصارالله یمن در حمایت از مردم فلسطین و با هدف توقف تجاوزات رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه، اقداماتی را علیه کشتی‌هایی انجام داده که مبدا یا مقصد آنها سرزمین‌های اشغالی بوده است.  این موضوع منجر شده تا اغلب شرکت‌های کشتیرانی تجاری مسیر خود را برای حمل بار از مسیر دریای سرخ تغییر دهند. تاکنون شرکت‌های کشتیرانی بریتیش پترولیوم، مرسک، و هاپاگ لوید،‌ام اس سی، کشتیرانی مدیترانه (MSC) و سی‌ام‌ای(CMA CGM) تصمیم گرفتند که تردد خود را از این مسیر متوقف کنند. دیروز همچنین خبرگزاری رسمی ژاپن اعلام کرد که چندین شرکت کشتیرانی ژاپنی نیز مسیر کشتی‌های خود به مقصد اروپا و از مبدا آنجا را تغییر دادند.آمار‌ها نشان می‌دهد تا روز پنجشنبه ۱۵۸ شناور حامل بیش از ۲.۱ میلیون کانتینر، مسیر خود را از دریای سرخ تغییر دادند. ارزش این محموله‌ها با تخمین هر کانتینر ۵۰ هزار دلار بالغ بر ۱۰۵ میلیارد دلار است. همچنین نرخ حمل‌ونقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به انگلیس از ۲۴۰۰ دلار به ۱۰ هزار دلار افزایش یافته است که ضربه بزرگی به تجارت جهانی تلقی می‌شود. کشتی‌هایی که دیگر از دریای سرخ عبور نمی‌کنند دسترسی به کانال سوئز را که نزدیک به 12درصد تجارت دریایی جهانی از آن عبور می‌کند را از دست می‌دهند. این کشتی‌ها مجبورند دماغه امید نیک را دور بزنند که منجر به افزایش شدید کرایه‌های حمل می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید