• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 4 دی 1402
کد مطلب : 213427
+
-

رایزنی ایران و افغانستان درباره مهاجران

سرپرست وزارت امورخارجه دولت افغانستان که به‌منظور حضور در کنفرانس بین‌المللی تهران با موضوع فلسطین به ایران سفر کرده‌است، با نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت‌وگو کرد؛ دیداری که با رایزنی درباره موضوع‌های مختلفی ازجمله بحث مهاجران همراه بود.
امیرخان متقی و حسن کاظمی‌قمی دراین دیدار درباره طیف متنوعی از موضوع‌های مطرح میان دوطرف بحث و تبادل‌نظر کردند، اما آنگونه که از خبرها برمی‌آید، اجرایی‌سازی سازوکارهای مطرح به‌منظور رفع مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران، از مهم‌ترین محورهای رایزنی میان مقام‌های تهران و کابل بوده‌است.
این رایزنی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که حضور مهاجران افغانستانی در ایران طی ماه‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین محورهای رایزنی مقام‌های 2 کشور تبدیل شده‌است. برهمین‌اساس هم بود که درجریان سفر آبان‌ماه گذشته معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، رایزنی‌هایی دراین زمینه میان ملاعبدالغنی برادر و احمد وحیدی، وزیر کشور ایران انجام شد.

درخواست فرصت افغانستان از ایران
معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با اشاره به محورهای دیدار حسن کاظمی‌قمی و امیرخان متقی در تهران، به همشهری گفت: دوطرف دراین دیدار درباره محورهای مختلفی ازجمله تعاملات اقتصادی، وضعیت مرزها و همچنین موضوع مهاجران افغانستانی در ایران بحث و تبادل‌نظر کردند.
میثم مهدی‌پور با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده میان دوطرف درباره موضوع مهاجران افغانستانی گفت: درمجموع طرف افغانستانی خواستار ارائه فرصتی ازسوی ایران به‌منظور فراهم کردن بستر مناسب برای ساماندهی مناسب به وضعیت مهاجران افغانستانی در کشورمان است.
وی ادامه داد: طرف افغانستانی در تلاش است با فراهم کردن شرایط مطلوب به‌منظور برقراری ثبات اقتصادی و امنیتی دراین کشور، بستر مناسب برای بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان را مهیا کند.
مهدی‌پور اضافه‌کرد: بحث‌ و تبادل‌نظر درباره اجرایی‌سازی توافق‌های گذشته میان دوطرف، به‌ویژه در حوزه اقتصادی، از دیگر محورهای رایزنی حسن کاظمی‌قمی و امیرخان متقی در تهران بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید