• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213150
+
-

آغاز عملیات شیرین‌سازی آب از خزر

قرار است سد نرماب، آب آشامیدنی شرق و آب‌شیرین‌کن‌ها آب‌آشامیدنی غرب و مرکز استان گلستان را تأمین کند

گزارش
آغاز عملیات شیرین‌سازی آب از خزر

گروه ایرانشهر

‌آب شرب گلستان در شرایطی از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود که قرار است سد نرماب به‌عنوان تامین‌کننده در شرق استان و شیرین‌سازی آب‌ دریای خزر به‌عنوان تامین‌کننده غرب و مرکز استان، گلستان را به آب شرب پایدار برساند. به‌گفته معاون عمرانی استانداری گلستان، یکی از روش‌های‌تأمین‌ آب پایدار، ایجاد سد است که اکنون سد نرماب چهل‌چای در شرق استان صدرصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما خط انتقال و تصفیه‌خانه آن هنوز به سرانجام نرسیده است. سیدمهدی مهیایی به همشهری می‌گوید: «گلستان تنها استانی است که هیچ سدی برای آب شرب ندارد و تمام آب شرب جمعیت استان از سفره آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.» او ادامه داد: «سد نرماب فقط آب شرب شرق استان را تامین خواهد کرد، ولی برای جمعیت غرب و مرکز استان (گرگان) قرار است از طریق شیرین‌سازی آب دریای خزر به آب پایدار دسترسی داشته باشند.»

طرح شیرین‌سازی آب
به‌گفته معاون عمرانی استانداری گلستان، برای غرب استان نزدیک‌ترین و سریع‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، استفاده از آب دریای خزر است. او می‌گوید: «برای همین، 2موضوع باید پیگیری شود که نخستین موضوع خط انتقال است. در فاز نخست طرح شیرین‌سازی آب، حدود 50کیلومتر خط انتقال داریم که آب را از دریا به شهرهای ساحلی و مرکز استان (گرگان) برساند. اعتبار خط انتقال آب را از محل بودجه عمومی پیش‌بینی کردیم که حدود هزار میلیارد تومان نیاز است.»‌
مهیایی عنوان می‌کند: «موضوع دوم، تجهیزات و پکیج تصفیه آب است که این با روش سرمایه‌گذاری به جلو پیش خواهد رفت. تفاهمنامه آن در سفر اخیر رئیس‌جمهوری منعقد شد و قرار است شرکت سرمایه‌گذاری تجهیزات را نصب کند و در ازای آن مجوز خرید تضمینی آب توسط دولت صادر شود، زیرا هزینه تصفیه آب بالاست و در نهایت آب شرب باید از سرمایه فردی که سرمایه‌گذاری می‌کند، خریداری شود.» معاون عمرانی استاندار گلستان تأکید می‌کند: «با شیرین‌سازی‌ 36میلیون مترمکعب آب، کل جمعیت غرب و مرکز استان به آب پایدار دست پیدا می‌کنند.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید