• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2107
+
-

70درصد شهروندان موافق دریافت عوارض بیشتر از خودروهای دولتی

نتایج حاصل از شمارش آرای شهروندان تهرانی درنظرخواهی صورت گرفته در ایستگاه‌های مترو نشان می‌دهد که اکثریت مطلق پاسخگویان با دریافت عوارض بیشتر از خودروهای دولتی برای تقویت حمل‌ونقل عمومی موافقند و همچنین دو سوم پاسخ‌دهندگان، افزایش سالانه قیمت بلیت را بر افزایش معطلی خود در ایستگاه‌های مترو ترجیح می‌دهند. به گزارش همشهری، همزمان با ۲۶ آذرماه که به نام روز حمل‌ونقل عمومی نامگذاری شده است، طرح نظرخواهی از شهروندان درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی و چگونگی آن در ۱۰ ایستگاه مترو اجرا شد که در روز 27آذر گزارشی از آن در روزنامه منتشر شد. این حرکت گامی در راستای افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر است که در دوره جدید مورد تأکید مدیران شهری نیز قرار گرفته است.

در این طرح که با استقرار ۱۵ صندوق اخذ رأی در ایستگاه‌های پرتردد مترو و دریافت آرای مثبت (سبز) و منفی (قرمز) مردم به اجرا گذاشته شد، 4سؤال از شهروندان پرسیده شد که همه آنها ناظر به نحوه کسب درآمد پایدار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی بود. نتایج این نظرخواهی که با استقبال قابل توجهی همراه شد، گرایش عموم مردم درباره نحوه تأمین نیازهای مالی حوزه حمل‌ونقل عمومی را نشان می‌دهد. در این نظرخواهی که به همت شرکت بهره‌برداری مترو و زیرنظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، نزدیک به ۱۸هزار نفر از شهروندان شرکت کردند و حدود ۷۰ درصد از رأی‌دهندگان با پاسخ مثبت به سؤال دوم، اعلام کردند که با افزایش بهای طرح ترافیک برای خودروهای دولتی و سهمیه‌ای به میزانی که خودروهای شخصی می‌پردازند، موافقند؛ البته به شرط آنکه درآمد آن صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود. همچنین حدود دو سوم پاسخگویان وقتی در سؤال چهارم در برابر این پرسش قرار گرفتند که بین افزایش سالانه قیمت بلیت مترو و افزایش معطلی در ایستگاه‌ها کدام‌یک را ترجیح می‌دهند، افزایش معطلی را رد کردند و افزایش قیمت بلیت را ترجیح دادند.

پاسخ شهروندان به سؤال اول با موضوع دریافت روزانه ۱۰۰۰ تومان از همه خودروها در تهران و افزایش هفته‌ای یک قطار به مترو با موافقت ۴۹ درصد پاسخگویان و مخالفت ۵۱ درصد آنها مواجه شد. این در حالی است که موضوع سؤال سوم، یعنی دریافت روزانه ۲۰۰ تومان از همه ساکنان تهران، با مخالفت حدود دو سوم پاسخگویان روبه‌رو شد. انجام این نظرخواهی با استقبال و ابراز تعجب بسیاری از شهروندان روبه‌رو شد که می‌گفتند این نخستین بار است که شهرداری تهران برای تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم شهر، نظر شهروندان را به‌طور مستقیم جویا می‌شود.  نظرخواهی از آحاد شهروندان و موکول کردن تصمیمات کلان به آرای عمومی در بسیاری از جوامع توسعه یافته، امری متداول است. استقبال گسترده شهروندان از نظرخواهی در مترو و تن دادن آنها به معطلی طولانی برای خواندن سؤالات و اعلام نظر نشان می‌دهد که درصورت ایجاد زمینه لازم، نسبت قابل توجهی از مردم علاقه‌مند به مشارکت در تصمیم‌سازی‌ و تعیین سرنوشت شهر و مسائل مربوط به آن‌هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید