• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2106
+
-

پیشنهادی برای جلوگیری از آلودگی هوای پایتخت

برآوردها نشان می‌دهد درصورت موافقت با پیشنهادهای شهرداری تهران، چیزی نزدیک به 400میلیارد تومان در سال برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد خواهد شد؛ رقمی که می‌تواند بخشی از بار مالی بر دوش شهرداری را کم کند. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکلات شهرداری تهران کمبود منابع مالی و بدهی‌های انباشته شده است که دولت اراده یا توان پرداخت آن را ندارد.به گزارش شهرنوشت، شهرداری تهران به دولت پیشنهاد داده که 15درصد به قیمت نهایی بنزین در بودجه سال 97افزوده شود؛ پیشنهادی که با یک تیر 2 نشان می‌زند؛ از یک طرف شاید راهی برای کاهش آلودگی هوای تهران باشد و شاید هم درآمد اندکی برای شهرداری پایتخت داشته باشد. هم‌اکنون زمزمه‌های افزایش 500تومانی قیمت بنزین در بودجه 97شنیده می‌شود و درصورت تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قیمت بنزین 1500تومان خواهد شد که اگر با پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر برقراری نرخ 15درصد عوارض بنزین مازاد بر وضع موجود در شهر تهران موافقت شود، قیمت نهایی بنزین در تهران 1650تومان خواهد شد.

کارشناسان شهری بر این باورند که درصورت افزایش قیمت بنزین ممکن است مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و در نتیجه هم از بار ترافیکی تهران و هم از آلودگی هوا کاسته می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد درصورت موافقت با پیشنهادهای شهرداری تهران، چیزی نزدیک به 400میلیارد تومان در سال برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد خواهد شد؛ رقمی که می‌تواند بخشی از بار مالی بر دوش شهرداری را کم کند. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکلات شهرداری تهران کمبود منابع مالی و بدهی‌های انباشته شده است که دولت اراده یا توان پرداخت آن را ندارد.

زلزله اخیر تهران نشان داد تا چه اندازه تجهیزات برای اسکان احتمالی زلزله‌زدگان مانند سوله و مکان‌های امن با کمبود مواجه است. درصورتی که مجلس با پیشنهاد شهرداری موافقت کند و مازاد قیمت بنزین به‌حساب شهرداری تهران واریز شود، می‌توان بخشی از این کمبودهای اساسی را جبران کرد یا شاید صرف راه‌هایی برای از بین بردن آلودگی هوا، ایجاد فضای سبز و حتی بافت‌های فرسوده شود.

موضوع افزایش قیمت بنزین و افزایش درآمدهای شهرداری تهران تا آنجا اهمیت دارد که مسئولان شهرداری در حال رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند. عصر دیروز هم سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران پیشنهادهای تازه شهرداری تهران درباره لایحه بودجه 97را به اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارائه کرد. آنطور که اصغر سلیمی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس به نقل از حسینی‌مکارم گفته است «یکی از پیشنهادهای مسئولان شهرداری این بود که در شهری مانند تهران و سایر کلانشهر‌ها 150تومان به قیمت نهایی بنزین اضافه شود. به‌طور مثال اگر قیمت نهایی بنزین 1500تومان مصوب شد، 150تومان نیز به آن اضافه شود تا این میزان هم به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و هم به درآمد پایدار شهرداری‌ها تخصیص یابد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید