• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 28 مهر 1402
کد مطلب : 206367
+
-

پیشنهادی بهتر از شطرنج برای پرورش ذهن!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

متولد سال ۶۷  است وتا سال ۹۹ ساکن مشهد بوده است اما  فعلا در شهر یزد ساکن است. می‌گوید حالا که خودش مادر یک جفت دوقلوی دختر و پسر شده است، می‌داند که واقعا نمی‌شود زحمات‌ پدر و مادر  را جبران کرد. فقط پنج سالش بود که از پدربزرگش شطرنج یاد گرفت و از سال ۷۷ در زمینه شطرنج حرفه‌ای شد. دو سال عنوان قهرمانی کشور در رشته بلیتز(شطرنج برق‌آسا) و شطرنج سریع را گرفت. ضمنا مقام دوم رده زیر ۱۸سال کشور را کسب کرد. پس از آن هم به مربیگری درجه دو و همچنین داوری درجه  یک رسید و در شطرنج همچنان مشغول بود.
سال ۸۹ دوستی پیدا کرد که پای ثابت پنجشنبه‌های روزنامه خراسان بود. به واسطه‌ این دوستی، یک بار او هم معمای «ناویاب» را  اتفاقی در روزنامه دید و پاسخش را ارسال کرد. «ناویاب» یکی از معماهای منطقی معروف جهان  است که طرفدارانش آن را برادر سودوکو خطاب می‌کنند و برخی هم آن را شیرین‌تر از سودوکو می‌دانند. خلاصه که در قرعه‌کشی روزنامه، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برنده شد که نصف حقوق ماهانه‌‌اش در آن زمان بود و ضمنا اولین برنده شدنش در یک قرعه‌کشی بود! شاید نمک‌گیر همان جایزه شدکه دیگر هرگز «ناویاب» را رها نکرد! پس از آن تاریخ، همیشه خودش هم پنجشنبه‌ها روزنامه می‌خرید آن هم فقط برای معماهای ناویاب! یه‌گروه مجازی «ناویاب‌بازها» هم  پیدا کرده بود که شدت هیجان مسابقات شبانه‌ا‌ش، زنگ استراحتی برای بچه‌داری‌اش شده بود!
خودش می‌گوید: «شطرنج‌بازها ناراحت نشوند اما من که همیشه خودم حافظ منافع شطرنج بوده‌ام و یادگیری شطرنج را به بزرگ و کوچک پیشنهاد می‌کردم، باید اعتراف کنم که به نظرم سرگرمی‌های منطقی یک‌نفره سودوکو و ناویاب (که مثل شطرنج  برای مبارزه بین دو ذهن نیست) برای پرورش ذهن خیلی از کودکان و بزرگسالان می‌تواند مفیدتر از شطرنج باشد».
آن‌چه مطالعه کردید، خاطرات «مهشید ارنوائی» بود که در پروژه‌های مربوط به سرگرمی، دستیار پرتلاش من بوده است و در کنار موفقیت‌های چشمگیرش در عرصه شطرنج،  با تهیه متن و فیلم‌های آموزشی، آموزگار خوبی برای سرگرمی منطقی«ناویاب» در ایران است.
موفقیتش روزافزون باد.

این خبر را به اشتراک بگذارید