• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205814
+
-

معمای مدافعان قلعه ژنرال

امیر قلعه‌نویی هشتمین بازی‌اش را هم پشت سر گذاشت اما هنوز مدافعان اصلی‌اش را نشناخته است

معمای مدافعان قلعه ژنرال

 تیم ملی ایران نخستین بازی‌اش در تورنمنت چهارجانبه اردن را با نتیجه 3بر یک از تیم میزبان برد اما چیزی که از این بازی به جا ماند و بعد از مسابقه درباره‌اش زیاد صحبت شد، ضعف‌های دفاعی تیم و موقعیت‌های فراوانی بود که به تیم متوسط اردن تقدیم شد. مسابقه‌ای که در نیمه اول یک‌طرفه به سود ایران پیش می‌رفت و با 2گل سردار و طارمی تمام شد، در نیمه دوم کاملا برعکس شد و اردن می‌توانست با استفاده از ضعف‌های دفاعی ایران سه چهار گل وارد دروازه بیرانوند کند. این نمایش ضعیف، انتقادات زیادی را به همراه داشت و البته آمارهای بازی هم نشان می‌دهد این انتقادها بی‌اساس نبوده است. ایران با درخشش مهره‌های هجومی‌اش در این مسابقه به امید گل 1.40 رسید اما در نیمه دوم آنقدر به حریف موقعیت داد که امید گل اردنی‌ها در پایان مسابقه 1.90 ثبت شد. یعنی تیم میزبان موقعیت‌های بیشتر و بهتری مقابل ایران به دست آورد اما اغلب این موقعیت‌ها ازجمله یک ضربه پنالتی را از دست داد. تعداد شوت‌ها در این مسابقه 15 بر 9 به سود اردن بود و تعداد شوت‌های داخل چهارچوب 4بر3 به سود ایران ثبت شد.

   بهترین‌ها در جلو، بدترین‌ها در دفاع
اگر به نمرات بازیکنان در این بازی توجه کنیم، باز هم ضعف عناصر دفاعی تیم ملی به چشم می‌آید. در مسابقه‌ای که مهدی طارمی و سردار آزمون با 8.21 و 7.78 بهترین نمرات را در آن گرفتند، ضعیف‌ترین بازیکنان تیم‌ملی دقیقا 2مدافع میانی و دروازه‌بان تیم بودند. شجاع خلیل‌زاده با نمره 6.39 ضعیف‌ترین نمره تیم ملی را گرفت و در بین بازیکنان اردن هم فقط یک نفر از او ضعیف‌تر بود. علیرضا بیرانوند با 6.63 دومین مهره ضعیف ایران بود و کنعانی‌زادگان با 6.66 در فاصله‌ای نزدیک از بیرانوند قرار گرفت. شجاع و کنعانی 2کارت زرد تیم ملی را هم در این بازی گرفتند تا کارنامه ضعیف خودشان را به این ترتیب تکمیل کرده باشند. شجاع و کنعانی در دوران اسکوچیچ زوج ثابت تیم ملی در دفاع بودند و در پرسپولیس و الاهلی مدت‌ها کنار هم بازی کرده‌اند اما در این بازی اثری از هماهنگی و صلابت در نمایش آنها به چشم نمی‌خورد.

   رکورد قلعه؛ 7 زوج در 8‌بازی
درباره زوج‌های میانی در خط دفاع، تیم ملی در دوره امیر قلعه‌نویی وضعیت عجیب و غریبی داشته است. قلعه‌نویی از ابتدای سال1402 تا امروز تیم‌ملی را در 8بازی ارنج کرده و در این 8بازی از 7زوج مختلف در دفاع میانی استفاده کرده است! در واقع زوج شجاع و کنعانی که جمعه‌شب مقابل اردن به میدان رفت، نخستین زوجی بود که در دوره قلعه‌نویی 2بار فرصت بازی پیدا کرد. سرمربی تیم‌ملی در نخستین بازی‌اش مقابل روسیه از این زوج استفاده کرده بود و بعد از 6بازی و استفاده از 6زوج دیگر دوباره ‌سراغ این دو نفر رفت. او در این مدت به‌ترتیب از «کنعانی-سهرابیان»، «کنعانی- حسینی»، «حسینی- پورعلی‌گنجی»، «کنعانی- پورعلی‌گنجی»، «شجاع-پورعلی‌گنجی» و «شجاع-دانشگر» استفاده کرده بود. در دوره اسکوچیچ «شجاع و کنعانی» و در دوره کی‌روش «حسینی و پورعلی‌گنجی» با قاطعیت زوج اصلی تیم ملی در دفاع میانی بودند، اما در دوره قلعه‌نویی هنوز کسی نفهمیده او به کدام زوج بیشتر اعتماد دارد تا دفاع تیم ملی را در جام ملت‌ها به آنها بسپارد. همین تردید خودش می‌تواند یکی از دلایل ضعف تیم ملی در خط دفاعی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید