• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205508
+
-

پس‌لرزه‌ها در خراسان رضوی

بامداد چهارشنبه 19مهرماه زلزله نسبتا شدیدی در هرات افغانستان، مشهد را هم لرزاند. به گزارش همشهری، زلزله ۶.۳ریشتری در زنده جان افغانستان روی داد و پس از زلزله ساعت ۴ و ۱۱دقیقه چهارشنبه زنده جان هرات تا ساعت ۷ صبح ۱۶پس لرزه ثبت شده که بزرگ‌ترین آنها ۴.۸ریشتر و کمترین آنها ۲.۸ریشتر قدرت داشته است. بر اثر وقوع زلزله، 11نفر در شهرستان تربت جام مصدوم شدند. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی تربت‌جام با اشاره به این موضوع، اعلام کرد ۱۱نفر از اهالی شهرستان مرزی تربت‌جام حین فرار از زلزله مصدوم و به مرکز درمانی سجادیه این شهر مراجعه کردند. علی لطفی به مهر گفت: «خوشبختانه زلزله بامداد چهارشنبه خسارتی در منطقه زیرپوشش این دانشکده علوم پزشکی تربت جام نداشته و کسی در این خصوص مصدوم نشده است. فقط ۱۱نفر از اهالی شهرستان مرزی تربت جام حین فرار از زلزله مصدوم و به مرکز درمانی سجادیه این شهر مراجعه کردند.»
همچنین تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر پس از زلزله شدید صبح چهارشنبه به روستاهای مرزی تایباد اعزام شدند. بدین‌ترتیب، ۲ تیم تخصصی ۴ نفره امداد و نجات جمعیت هلال احمر تایباد به روستاهای نزدیک مرز دوغارون اعزام شدند و به‌گفته جانشین هلال‌احمر شهرستان تایباد، تیم‌های امدادی ما در حالت آماده‌باش کامل هستند.

تعطیلی مدارس
درپی وقوع این زمین لرزه، مدارس شهرستان‌های شرقی خراسان رضوی ازجمله تایباد، تربت جام و خواف با هماهنگی فرمانداران در نوبت صبح تعطیل شده است. مدیر آموزش و پرورش تایباد اعلام کرد نگرانی والدین از زلزله صبح چهارشنبه موجب شد، تمامی مدارس شیفت صبح ۱۹ مهرماه را تعطیل اعلام کنیم. محمود افکن‌پور به ایسنا گفت: «هرچند در هیچ‌کدام از مدارس به لحاظ تخریب و یا سایر مسائل مشکلی نداشتیم ولی به‌دلیل استرس و نگرانی خانواده‌ها از شدت نسبتاً شدید زلزله صبح دیروز، تصمیم بر غیرحضوری شدن مدارس شیفت صبح گرفته شد.» ۳۶هزار دانش‌آموز و ۲۱۰مدرسه در این شهرستان قرار دارد. همچنین در زمین‌لرزه شنبه ۱۵ مهر‌ماه هرات افغانستان با قدرت ۶.۵ریشتر برق مناطقی در شهرستان مرزی تایباد قطع و همان زمان وصل شده بود. همچنین زلزله چند روز قبل به قنات‌ها در صالح آباد دیگر شهرستان مرزی خراسان‌رضوی خسارت وارد کرده است. پس از وقوع این زمین لرزه ساکنان شهرستان‌های شرقی خراسان رضوی ازجمله تایباد، تربت جام و خواف سراسیمه از منازل خارج شده و در فضای بیرونی منازل یا داخل خودروها پناه گرفته‌اند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید