• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205485
+
-

ماشین‌سواری روی ماه

ماشین‌سواری روی ماه

یک شرکت خودروساز ژاپنی از طرح مفهومی ماه‌نورد قمری کوچک (Baby Lunar Cruiser) خود رونمایی کرده است که فضانوردان می‌توانند با استفاده از آن در سراسر‌ماه رانندگی کنند.
به گزارش اسپیس، این کروزر، نمایشگر واقعیت افزوده، لاستیک‌های بدون هوا و کنترل‌گرهای جوی استیکی دارد. بیش از 5دهه از آخرین باری که انسان‌ها روی‌ماه قدم گذاشتند می‌گذرد اما در مدت کمی بیش از 2سال می‌توانیم به سطح‌ماه برگردیم. ناسا می‌خواهد به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست را روی تنها ماهواره طبیعی زمین قرار دهد و احتمالا در نهایت شاهد ایجاد یک پایگاه قمری تا دهه۲۰۳۰ روی‌ماه خواهیم بود. با این حال، اگر بخواهیم حضور دائمی در‌ماه داشته باشیم، فضانوردان به ابزاری برای ماه‌گردی نیاز خواهند داشت. بر این اساس، تویوتا این نیاز را درک و مدلی مفهومی برای یک کروزر قمری کوچک ‌طراحی کرده که یک نسخه الکتریکی از نوع SUV بوده و مدل تکامل‌یافته ماه‌نوردهای دهه1970است. نکته جالب این مدل مفهومی این است که ماه‌نورد این شرکت شباهت بسیاری به‌خودروهایی دارد که در خیابان می‌بینیم. این ماه‌نورد دارای نمای پانوراما، صفحه نمایش داشبورد مجهز به واقعیت افزوده و مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرهاست که می‌توانند سطوح ناهموار و چاله‌های احتمالی را تشخیص دهند. همچنین لاستیک‌های این کروزر از نوع بدون باد هستند، چراکه پنچر شدن تایرها در‌ماه یک مصیبت بزرگ محسوب می‌شود.
این خودرو همچنین مجهز به موتورهای الکتریکی درون چرخ است و شاید هیجان‌انگیزتر از همه این باشد که با جوی استیک کنترل شود.
این ماه‌نورد از لندکروزر اصلی تویوتا 40 FJ و کروزر واقعی قمری که به وسیله این خودروساز ژاپنی و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) توسعه یافته، الهام گرفته است. قرار است این ماه‌نورد 6 ‌ خودران، در سال۲۰۲۹ آماده فرود روی‌ماه باشد و بتواند تا 10هزار کیلومتر در سطح آن راه برود. این وسیله نقلیه الکتریکی همچنین می‌تواند 2نفر را تا ۱۴روز در خود نگه ‌دارد و به آنها اجازه ‌دهد حین سفر روی‌ماه در داخل آن زندگی و کار کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید