• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205434
+
-

دلار دوباره در دوربرگردان قرار گرفت

فضای هیجانی بازار غیررسمی ارز فروکش کرده و دلار در حال برگشت به سمت محدوده تثبیت شده قبلی است

گزارش
دلار دوباره در دوربرگردان قرار گرفت

مرضیه ثمره حسینی- روزنامه‌نگار

هیجان بازار ارز در حاشیه حمله طوفان‌الاقصی، فقط 3روز طول کشید و دیروز در چهارمین روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به رژیم صهیونیستی، جو بازار ارز خوابید و قیمت‌ها نزولی شد.
به گزارش همشهری، چند ماهی است که دلار غیررسمی زیر 50هزار تومان معامله می‌شود اما طوفان‌الاقصی با داغ کردن اخبار هیجانی درباره سایه جنگ و...، راه را برای جوگیری معامله‌گران ارز فراهم کردند و قیمت دلار در بازار غیررسمی در 3روز نخست بعد از حمله، حدود 8درصد رشد کرد؛ اما از عصر دوشنبه و به‌ویژه در جریان معاملات دیروز، با معکوس شدن روند بازار ارز، حدود یک‌سوم از رشد قیمت آن خنثی شد.

سناریوی بازگشت دلار به محدوده ثبات
در قرن بیست و یکم به‌واسطه تلاقی منافع سیاسی و اقتصادی کشورها، هرگونه ناآرامی یا بحران در هر گوشه از جهان می‌تواند بر اقتصاد و سیاست بسیاری از کشورها اثرگذار باشد. در جریان طوفان‌الاقصی نیز، در ابتدای امر بازارهای مختلف دچار واکنش شدند؛ اما در ادامه، روند واقعی بازارها با مشخص شدن ابعاد واقعه و راستی‌آزمایی سناریوها پیگیری شد. در ایران نیز، از روز نخست حمله حماس به رژیم صهیونیستی، بازار ارز ملتهب شد؛ چراکه برخی نسبت به پیامد‌های اقتصادی این درگیری در بازار ایران بدگمان بودند و برخی به‌واسطه سودجویی در این بدگمانی‌ها دمیدند. کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی دراین‌باره گفت: التهاب دو روزه بازار ارز ناشی از مسائل منطقه‌ای بود و دراین‌بین برخی از فرصت‌طلبان و سفته‌بازان، از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کردند تا بازار ارز را به التهاب بکشانند؛ درحالی‌که بازار ارز با سیاست‌های تثبیت‌ساز بانک مرکزی، در ۴‌ماه اخیر به ثبات رسیده و نرخ دلار در محدوده ۴۹ هزار تومان در نوسان بود. سیدعلی معتقد است: با کاهش تنش‌ها در منطقه امکان بازگشت ارز به محدوده‌های قبلی یعنی بین ۴۸هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان وجود دارد.

دست پر مدیریت بازار ارز
فارغ از آتیه ناآرامی‌های فلسطین و جدا از اینکه روند نزولی آغاز شده در بازار ارز تا محدوده تثبیت ادامه پیدا کند یا نه، پر بودن دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به‌ویژه با آزادسازی منابع ارزی کشور در بانک‌های اروپایی، یک وزنه اثرگذار در تعیین سرنوشت بازار ارز محسوب می‌شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف در حال آزادسازی و بازگشت به‌حساب ارزی کشورمان است. قاسم رضاییان، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران دراین‌باره، گفت: آزادسازی ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشور اروپایی لوکزامبورگ در ادامه آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده در قطر، نشان از گشایش‌های مداوم اقتصادی دارد. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه التهاب بازار ارز در پی درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس بوده است، افزود: التهاب کنونی بازار ادامه‌دار نیست و دوباره شاهد کاهش و تثبیت قیمت ارز مثل ماه‌های گذشته خواهیم بود.

مکث
ریشه‌های نوسان بازار ارز


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره ریشه‌های افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته گفت: در بیش از یک دهه گذشته بخشی از افزایش نرخ ارز به دلایل اقتصادی برمی‌گردد که امری طبیعی است و بخش دیگر  به‌صورت جهش‌های ناگهانی بوده که به دلایل سیاسی مربوط می‌شود. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با همشهری، افزود: اتفاقی که در روزهای اخیر رخ داد ناشی از هیجانات سیاسی بود و تحت‌تأثیر اتفاقاتی که در منطقه افتاد و اینکه خیلی‌ها مایل بودند صورت‌حساب این وقایع را به‌پای ایران بنویسند، قیمت ارز بالا رفت؛ اما موضع‌گیری‌های مرتبی که از سمت مسئولان در یکی دو روز گذشته صورت گرفت، مشخص کرد که این تنش‌ها را نمی‌توانند به ما ارتباط بدهند و درنتیجه، التهاباتی که باعث شد ارز در عرض یکی دو روز از کانال 49هزار تومان به 53هزار تومان برود از دیروز فروکش کرد. او سرنوشت دلار برای بازگشت به کانال 49هزار تومان را مرتبط با نحوه مدیریت بانک مرکزی دانست و اظهار کرد: در این زمینه، بخش‌هایی از مسئله که سیاسی است باید در سطح سیاسی مدیریت شود و این اطمینان به مردم داده شود که اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است تبعاتی برای ما ندارد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، گفت: در حوزه منابع ارزی هم باید از چند مسئله مراقبت شود. یکی از مسائل مهم این است که بانک مرکزی می‌تواند برای هر دسته‌بندی کالایی که صادر می‌شود قیمت‌های متفاوت تعریف کند؛ اما باید همه ارزها تحت مدیریت او قرار بگیرد. مسئله دوم این است که باید کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری کالاها در گمرکات رصد شود؛ چراکه این مسئله نیز می‌تواند سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید