• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205327
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1m1G
+
-

سکه‌های مدفون کن

سکه‌های مدفون کن

یکی از جذاب‌ترین روایت‌های اهالی محله کن مربوط به شهریور سال ۱۳۸۳ می‌شود. زمانی که در جریان عملیات عمرانی ساخت بزرگراه شهیدهمت سکه‌های تاریخی در نزدیکی درخت چنار معروف محله کشف شد. سکه‌های کشف‌شده به تعداد ۲۶ سکه در یک کوزه سفالی از سوی نیروی انتظامی ثبت و به میراث فرهنگی تحویل داده شد. طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی این سکه‌ها متعلق به قرن هشتم هجری قمری بود.
علیرضا بزرگی از معتمدان محلی می‌گوید: «قدیمی‌ترها از وجود دفینه‌ها و قبرهای زیادی در این محدوده حرف می‌زدند. مثلاً یکی از رایج‌ترین این نقل‌قول‌ها مربوط به پیرمردی بود که در اطراف همین درخت چنار، موشی را مشاهده می‌کند که سکه‌ای را دردهان گرفته بود. پیرمرد که به سمت موش می‌رود موش فرار می‌کند. برای همین وقتی سکه‌ها حین عملیات راهسازی پیدا شد اهالی این موضوع را به همان روایت قدیمی ربط دادند که اینجا از قبل گنج بوده است.» بعد از کشف سکه‌ها سفال‌هایی از قرون هشتم، نهم و دهم هجری قمری نیز در این منطقه به‌دست‌آمده. کارشناسان معتقدند این سفال‌ها جزء لوازم زندگی مردمی بوده که در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.
علاوه بر این کوزه‌ها، تعدادی «تنور» در این محدوده کشف ‌شده که به‌گفته کارشناسان، این تنورها متعلق به اهالی ساکن این منطقه بوده که در طول تاریخ برای گذران زندگی از آن استفاده می‌کردند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید