• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205306
+
-

تحقیر طوفانی

با وجود آنکه صهیونیست‌ها خود را به‌عنوان یک قدرت نظامی معرفی می‌کردند، عملیات نیروهای فلسطینی تمام هیمنه اسرائیل را فروپاشید

گزارش
تحقیر طوفانی

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

حمله موشکی و نفوذ بی‌سابقه‌ نیروهای مقاومت فلسطین از هوا، دریا و زمین به مناطق اشغالی نگرانی‌های زیادی در محافل غربی در مورد شکست بزرگ سازمان‌های اطلاعاتی و سیستم‌های نظامی رژیم صهیونیستی برانگیخته است. میزان تلفات صهیونیست‌ها در اثر این حمله در سومین روز تا یک هزار نفر هم اعلام شد. از سوی دیگر، برای بسیاری این سؤال مطرح  است که چرا نهادهای امنیتی داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی یعنی شین بت و موساد نتوانستند تحرکات نیروهای مقاومت فلسطین را رصد کنند و چگونه نیروهای مقاومت فلسطین در عرض چند ساعت مساحتی تا 2برابر نوار غزه را در روز اول جنگ ( روز شنبه) تحت نفوذ خود درآوردند.

آبکش آهنین به‌جای گنبد آهنین
وقتی رژیم صهیونیستی از سال2007 به بعد پس از جنگ 33روزه با حزب‌الله لبنان تصمیم گرفت که سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین را  در مناطق مرزی مستقر کند، همه تصورات رهبران تل‌آویو این بود که این سیستم قادر به دفع همه حملات راکتی و موشکی خواهد بود؛ اما این سامانه تاکنون نتوانسته آنگونه که صهیونیست‌ها انتظار داشتند در برابر راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد نیروهای مقاومت کارایی داشته باشد و در جریان عملیات اخیر طوفان‌الاقصی نیز صدها راکت و موشک کوتاه برد از غزه با موفقیت به اهدافی در مناطق اشغالی و حتی شهر تل‌آویو برخورد کردند. تایمز اسرائیل اذعان کرده که گنبد آهنین همزمان با شلیک رگبارهای راکتی از غزه، دچار «خطای فنی» شد و نتوانست تهدیدات را رهگیری کند. «یوری کنوتوف»، مورخ نظامی روسیه در توضیح شکست گنبد آهنین معتقد است که این سامانه دارای معایبی اساسی است و در برابر رگبار ناگهانی راکت‌های فلسطینی‌ ناتوان از پاسخ است.

ابهت پوشالی موساد
سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد با بودجه سالانه 3میلیارد دلار و 7هزارپرسنل، دومین سازمان جاسوسی پس از سیا است. موساد چندین بخش دارد، اما جزئیات ساختار داخلی آن پنهان و بیشتر بر شبکه‌ای از خبرچین‌ها متکی است. دپارتمان جمع‌آوری خبر موساد بزرگ‌ترین بخش خبری- جاسوسی در جهان است که مسئولیت عملیات جاسوسی در سراسر جهان را برعهده  دارد. همچنین نیروهای عملیات ویژه که با نام متسادا نیز شناخته می‌شود و عملیات ترور، خرابکاری و جنگ روانی بسیار حساس را انجام می‌دهد، در پیش‌بینی حمله حماس شکست خورد.  روزنامه تلگراف در گزارشی نوشته است که «نیروهای امنیتی اسرائیل در حمله حماس غافلگیر و دچار شکست بزرگ شدند؛ به‌نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی هیچ اطلاع قبلی‌ای از حمله نداشته‌اند.»

دیوار حائل با قابلیت عبور!
ساخت مهم‌ترین دیوار مرزی توسط رژیم صهیونیستی در مرزهای غزه در سال۲۰۱۶ آغاز و هدف آن محدود کردن نفوذ مبارزان فلسطینی اعلام شد. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صهیونیست‌ها ظرف مدت ۴سال، ۳میلیارد دلار برای ساخت دیوار حائل با فناوری پیشرفته در مرز غزه هزینه کردند و مدعی بودند پشه هم نمی‌تواند از آن رد شود، اما این دیوار در برابر لودرهای نیروهای مقاومت فلسطین فقط چند دقیقه دوام آورد. وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که اسرائیل در سال2021 از دیوار 40مایلی در مرز غزه به‌عنوان ترکیبی از فناوری پیشرفته و حصار 20فوتی، سیستم‌های راداری و حسگرهای زیرزمینی خبر داد و در آن زمان «بنی گانتز»، وزیر جنگ وقت اسرائیل، گفت که ترکیبی از سد فولادی و بتنی، یک دیوار آهنی در اطراف غزه ایجاد می‌کند؛ اما این دیوار معروف در عرض چند دقیقه زیر تجهیزات سنگین فلسطینی‌ها فروریخت.

مرکاوا؛ سقوط نماد افسانه‌ای
سال‌ها بود که صهیونیست‌ها تانک‌های نظامی مرکاوا را به‌عنوان نماد پیشرفت صنایع نظامی خود معرفی می‌کردند، اما عملیات طوفان‌الاقصی این تصور را ناگهان مخدوش کرد. با وجود افسانه ساخته شده از مقاومت پولادین تانک‌های مرکاوا، این تانک‌ها در جریان حمله اخیر نیروهای فلسطینی به‌سادگی مورد هدف قرار گرفتند و نابود شدند. تصاویری از هدف قرار دادن 2 تانک مرکاوای اسرائیلی حین استقرار نیروهای مقاومت در نزدیکی سدیروت منتشر شده که نشان می‌دهد این تانک‌‌ها با شلیک گلوله‌های خمپاره خیلی زود منفجر شده و در آتش می‌سوزند. همچنین در جریان عملیات غیرمنتظره اخیر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شمار قابل توجهی از تانک‌های مرکاوا به‌دست فلسطینی‌ها افتاد.

ورود زمینی؛ ‌تعبیر یک کابوس
ورود زمینی نیروهای فلسطینی از نوار غزه به مناطق اشغالی فلسطین برای صهیونیست‌ها مانند یک کابوس بود و از این‌رو صهیونیست‌ها در دهه‌های گذشته تلاش کرده بودند تا با ساخت دیوار مرزی حائل و تجهیزات امنیتی، هرگونه ورود زمینی نیروهای فلسطینی را غیرممکن کنند. با این حال، ورود چند ساعته نیروهای فلسطینی به مناطق اشغالی کابوس ورود زمینی فلسطینی‌ها را تعبیر کرد و نشان داد که تصرف زمینی همه مناطق اشغالی توسط فلسطینی‌ها یک احتمال است که می‌تواند عملی شود.
فارن پالسی در گزارش خود از تحولات فلسطین نوشت که حماس با عملیات موشکی و زمینی هماهنگ شده حمله به اسرائیل را آغاز کرد و تل‌آویو را در شوک فرو برد.

تلفات بی‌سابقه
طی سال‌های گذشته میزان تلفات نیروهای فلسطینی در نبرد با اشغالگران صهیونیستی همیشه بیشتر بوده است، اما در جریان عملیات اخیر، تعداد تلفات صهیونیست‌ها بیشتر از فلسطینی‎‌هاست. در روز سوم عملیات در مناطق اشغالی میزان تلفات تا 800نفر اعلام شده، اما برخی منابع مانند معاریو تلفات اسرائیل را تا هزار نفر هم اعلام کرده‌اند. تلفات صهیونیست‌ها در نبرد اخیر حتی بیش از جنگ 6روزه 1967 بوده است، چون در آن نبرد، آمار تلفات اسرائیل حدود 780نفر اعلام شد. درواقع میزان تلفات اسرائیل از جنگ یوم کیپور در سال1973 تا‌کنون بی‌سابقه بوده و هیچ‌گاه در نیم قرن گذشته صهیونیست‌ها تا این حد تلفات نداشته‌اند.

کارت برنده اسرا
منابع صهیونیستی اعلام کرده‌اند که حداقل 750 اسرائیلی در عملیات اخیر نیروهای فلسطینی مفقود شده‌اند و همزمان ارتش اسرائیل تأیید کرده که نیروهای فلسطینی حداقل 100نفر را در اسارت خود دارند. با این حال سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه اعلام کرده که تعداد اسرای اسرائیلی در اختیار نیروهای فلسطینی بسیار بیشتر است و آمار این اسرا را در آینده اعلام خواهند کرد. پیش‌تر نیروهای مقاومت فلسطین در ازای آزادی هر اسیر صهیونیست خواستار آزادی 50 تا 100 اسیر فلسطینی شده بودند و اکنون برخی ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد اسرای در دست فلسطینی‌ها آنقدر زیاد است که نیروهای مقاومت امید به آزادی چند هزار اسیر فلسطینی را از طرف مقابل  دارند.

فرار گروهی صهیونیست‌ها
تصاویری که از روز اول عملیات نیروهای فلسطینی منتشر شده، فرار گروهی صهیونیست‌ها در بیابان‌های اطراف مرز غزه را نشان می‌دهد. این وضعیت نشان داد که مناطق اشغالی هیچ‌گاه برای صهیونیست‌ها امن نخواهد بود و حتی پس از 75سال از اشغال فلسطین، هنوز فرار ساکنان مناطق اشغالی یک سناریوی بسیار محتمل است. درواقع به‌رغم آنکه اسرائیل میلیاردها دلار صرف تامین امنیت ساکنان خود کرده است، اما هنوز امنیت اسرائیلی‌ها شکننده است، تا جایی که در عرض چند ساعت و حتی چند دقیقه، این امنیت فرو می‌پاشد.

اعتراف به شکست
همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی، بسیاری از مقامات صهیونیست به شکست اعتراف کرده‌اند؛ ازجمله فرمانده یگان نیروهای ویژه تکاوری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی موسوم به شلداگ در گفت‌وگو با روزنامه عبری یدیعوت‌آحارانوت به هلاکت نیمی از اعضای این یگان در درگیری با رزمندگان مقاومت فلسطین اعتراف کرد. همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در روز سوم عملیات طوفان‌الاقصی به ناتوانی نظامیان این رژیم در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین اذعان کرد و گفت: «فکر می‌کردیم دیروز بر اوضاع مسلط می‌شویم اما نتوانستیم.»

اذعان به تحقیر
بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی و بین‌المللی نیز به شکست اسرائیل در جریان عملیات طوفان‌الاقصی معترف هستند؛ ازجمله روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی با اشاره به اینکه به‌شدت تحقیر شدیم، نوشت: «این جنگ، توهین و تحقیر بزرگی است که ارتش اسرائیل نظیر آن را طی سال‌های گذشته مشاهده نکرده بود.» همچنین روزنامه هاآرتص اسرائیل با ابراز نگرانی شدید از تحولات اخیر نوشت درصورت پیروزی حماس، شکست تاریخی بزرگی در انتظار اسرائیل است. روزنامه وال استریت ژورنال هم ضمن غافلگیرانه خواندن عملیات حماس و ابراز شگفتی از این همه هماهنگی و قدرت رزمندگان مقاومت، به نقل از یک فرمانده ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل نوشت: «تا به امروز عملیاتی در این سطح از انسجام، برنامه‌ریزی و نظم را تجربه نکرده است.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :