• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 15 مهر 1402
کد مطلب : 204923
+
-

صندل‌های اسپارتو آمدند

دریچه
صندل‌های اسپارتو آمدند

مهتاب خسروشاهی

هیچ‌وقت زن یا مردی صندل‌پوش متعلق به عصر حجر را در ذهن خود تصور کرده‌اید؟ تصورش هم عجیب و خنده‌دار است و چیزی شبیه به کارتون عصر حجر می‌شود! اما باید این بار به جای خندیدن، کمی تعجب کنید! به این دلیل که در حفاری جدید، صندل‌هایی پیدا شده که نشان می‌دهد انسان چند هزار سال پیش، از صندل استفاده می‌کرده است!
در حفاری‌های هفته گذشته، کاوشگران در« غار خفاش» در جنوب کشور اسپانیا در شهر گرانادا، یک جفت صندل یافته‌اند که قدمت آن به حدود 6200سال پیش می‌رسد. همراه با این صندل‌ها، سبد و ابزارهایی هم یافت شده‌اند که بررسی این وسایل نشان می‌دهد قدمت آنها بیش از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. در کنار این ابزار اجساد شکارچیانی نیز یافت شده است.
برای بررسی سن این وسایل از تاریخ‌گذاری با رادیوکربن استفاده شده است. جنس صندل‌ها و سبدها از « اسپارتو» است. اسپارتو نوعی علف است که برای تولید صنایع‌دستی در جزیره ایبری و شمال آفریقا کاربرد داشته است. قدمت استفاده از این علف در صنایع‌دستی به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. انسان‌های دوره باستان این علف‌ها را خرد کرده و از آنها ریسمانی برای بافت سبد، کیف و صندل تهیه می‌کردند. علف اسپارتو باید 20 تا 30روز قبل از آبگیری مجدد، 24ساعت خشک شود تا از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار شود. صندل مشابهی که در ارمنستان یافت شده است، قدمتی 5500ساله دارد، اما کفش‌های «اوتزی، مرد یخی» که در سال1991 میلادی در ایتالیا یافت شدند، مربوط به 5300سال پیش هستند.
درحال حاضر صندل‌های یافت شده، قدیمی‌ترین صندل در جهان هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید