• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 13 مهر 1402
کد مطلب : 204817
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DRx4B
+
-

5پیام رزمایش پهپادی ارتش

یادداشت
5پیام رزمایش پهپادی ارتش

ابراهیم عزیزی‌؛ نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس

بخش وسیعی از مناطق مرزی ایران و به‌ویژه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و دریای عمان طی 2روز گذشته شاهد برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ازسوی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری‌اسلامی بود؛ اقدامی که بار دیگر اقتدار و توان رزمی نیروهای مسلح کشور را به رخ جهانیان کشید. این رزمایش‌ که نشان داد پهپادهای بومی ایران از آمادگی کامل به‌منظور دفع تهدیدهای احتمالی دشمنان این مرز و بوم برخوردارند، پیام‌های روشنی داشت که باید ازسوی دوست و دشمن مورد توجه قرار گیرد.
  نخستین پیامی که رزمایش پهپادی ارتش ارسال کرد، «توسعه‌یافتگی صنعت دفاعی» کشور بود. این رزمایش بار دیگر ثابت کرد که ایران به مدد تخصص جوانانش، به قله‌های اقتدار رسیده‌است. رزم اقتدار پهپادهای بومی نشان داد امروز جمهوری‌اسلامی به سطح مطلوبی از بازدارندگی در حوزه رزم هوایی و پهپادی دست یافته ‌است. در چنین شرایطی اکنون با قاطعیت می‌توان گفت که ایران با تکیه بر پهپادهای داخلی خود، به آنچنان قدرتی در آسمان دست یافته که قادر است دورترین اهداف را نیز مورد هدف قرار دهد. این موضوع نشان می‌دهد در وضعیت کنونی به رشدیافتگی مطلوبی در صنعت دفاعی، به‌ویژه در عرصه رزم هوایی دست یافته‌ایم و توان بازدارندگی نیروهای مسلح کشور در این عرصه به حد مناسبی رسیده ‌است.
  «خودکفایی» و «خوداتکایی» پیام روشن دیگری است که رزمایش 2 روزه پهپادهای ارتش جمهوری‌اسلامی ایران برای دوست و دشمن ارسال کرد. این رزمایش نشان داد ما توانسته‌ایم با بهره‌گیری مناسب از قابلیت‌های داخلی و تخصص جوانان این مرز و بوم، به استقلال در صنعت پهپادی دست یابیم و دراین حوزه دست برتر را داشته‌ باشیم. ازسوی دیگر این رزمایش ثابت کرد که با تکیه بر توانمندی‌های متخصصان دلسوز داخلی، می‌توان به موفقیت‌های راهبردی بی‌بدیلی دست یافت و خطرات مهمی را رفع کرد. رزمایش پهپادی ارتش این پیام روشن را داشت که «مدیریت جهادی و انقلابی» بهترین فرصت را برای خلق اقتدار در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه حوزه دفاعی - نظامی ایجاد می‌کند و می‌تواند به‌عنوان «الگویی طلایی» در خدمت ارتقای توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های متکثر قرار گیرد. با نمایش اقتدار پهپادی ایران بار دیگر ثابت شد درصورتی که در هر حوزه‌ای به‌سوی بهره‌گیری راهبردی از «مدیریت‌جهادی» حرکت کنیم، می‌توانیم به موفقیت‌های درخشانی
دست یابیم و برترین‌ها را در اختیار داشته باشیم. این درحالی ‌است که برخی همواره می‌کوشند دراین زمینه  ‌ساز مخالف بزنند.
  «عبور سرافرازانه از تحریم‌ها» پیام واضح دیگری است که رزمایش اخیر پهپادهای بومی ارتش به جهانیان مخابره کرد. با نمایش توان خیره‌کننده پهپادهای ایرانی، ثابت کردیم تحریم‌ها نه‌تنها نتوانسته بر توسعه پیشرفت صنعت دفاعی ما اثر منفی داشته باشد بلکه سبب شده اکنون ایران به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید تسلیحات دفاعی - نظامی در سطح جهان تبدیل شود. با وجود تحریم‌های گسترده غربی، اکنون جمهوری‌اسلامی به یکی از نامداران عرصه صنایع تسلیحاتی تبدیل شده و کشورهای غربی باید بدانند ادامه سیاست نخ‌نمای تحریمی علیه ایران، تأثیری بر تقویت توان بازدارندگی ما ندارد و ادامه این مسیر بیهوده است.
  «امنیت»، «صلح» و «آرامش» برای منطقه، پیام روشن دیگری است که با برگزاری رزمایش پهپادی ارتش به کشورهای همسایه و همچنین دولت‌های منطقه ارسال شد. نمایش توانمندی‌های کم‌نظیر جمهوری‌اسلامی در حوزه رزمی و دفاعی نشان داد درصورت تقویت همگرایی منطقه‌ای، ما می‌توانیم با کمک کشورهای همسایه، امنیت منطقه را به‌خوبی تامین کنیم.
  «توان صادراتی ایران در حوزه تسلیحاتی» پیام مهم دیگری است که از پس رزمایش پهپادی ارتش به جهانیان مخابره شد. در آستانه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در 26مهرماه، نشان دادیم از همه فرصت‌های موجود برای خلق قدرت راهبردی استفاده کرده‌ایم و اکنون به توان مناسبی در حوزه صادرات تسلیحاتی دست یافته‌ایم و اکنون براساس اسناد بین‌المللی موجود، آزادانه می‌توانیم به درخواست مشتریان تسلیحاتی خود، پاسخ مثبت بدهیم و هیچ دولتی نمی‌تواند در این زمینه مانع ایجاد کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید