• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
پنج شنبه 13 مهر 1402
کد مطلب : 204789
+
-

شاهکار بکر و حیرت‌انگیز غار بادامستان


مسیر دسترسی:
از طریق جاده طالقان، به سمت روستای جوستان بروید. بعد از 5کیلومتر با روستای وشته روبه‌رو می‌شوید. با عبور از روستای محسن‌آباد و گذر از یک مسیر 2کیلومتری در ارتفاعات، به محدوده غار خواهید رسید.

سیر تاریخی و فرهنگی
اگرچه‌ کسی به‌طور دقیق نمی‌داند غار بادامستان چه زمانی شکل گرفته،‌ اما باستان‌شناسان قدمت این غارهای دست‌کند را دوران تاریخی پیش از اسلام ذکر کرده‌اند. مردمان غارنشین، با ابتدایی‌ترین تجهیزات و حتی با دست خالی، داخل کوه‌هایی با دیواره‌های رسی را به‌صورت بسیار تو در تو می‌کندند و گمان می‌رود از آن به ‌عنوان مسکن و مأوای خود استفاده می‌کردند. افراد معمولا برای فرار از دست دشمنانشان یا حیوانات وحشی به این غار پناه می‌بردند. با تودرتو ساختن غار، سعی می‌کردند به بهترین شکل ممکن مخفی شوند و درنهایت از جانشان محافظت کنند. همین قدمت چندهزارساله غار بادامستان باعث شده 12بهمن‌ماه سال1381 با شماره ثبت7082 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

صعب‌العبور اما زیبا
مسیرهای ورودی به این غار شگفت‌انگیز که مقصد جالبی برای علاقه‌مندان به غارهای تاریخی است، کمی صعب‌العبور است و حدود 10تا 20متر بالاتر از کف دشت قرار دارد. به همین‌خاطر اینجا مکان مناسبی برای غارنوردان حرفه‌ای است. دهانه‌ تعدادی از این غارها رو به غرب و مشرف به دره‌ طالقان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید تپه‌ای که غارهای بادامستان در آن کنده شده، یالی بسیار طولانی دارد که در حد فاصل دره‌ وشته، دره‌ رودخانه گوران و گلیرد قرار گرفته و از کوهستان گزآنا یورد تا این نقطه کشیده شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید