• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 مهر 1402
کد مطلب : 204758
+
-

تغییرکاربری راه‌حل رفع خطر ازگودهای نا ایمن

یادمون نره!
تغییرکاربری راه‌حل رفع خطر ازگودهای نا ایمن

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

اگر بخواهیم به یکی از پروژه‌‎هایی که مورد توجه جدی مدیریت فعلی شهری قرار گرفته اشاره کنیم، رسیدگی به گودهای رهاشده در نقطه به نقطه شهر است که خطرات جدی را برای شهروندان و حتی سازه‌های اطراف گود به‌دنبال خواهد داشت؛ برهمین اساس ایمن‌سازی این گودها در این دوره جزو برنامه‌های مهم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قرار گرفت. در شهریور1400 زمانی که شهرداری تهران تحویل علیرضا زاکانی شد، آمار گودهای رها شده تهران بیش از 250مورد بود که البته برای ایمن‌سازی آن فکری هم نشده بود.
نمونه بارز گود رهاشده و پرخطر، همان گود معروف مجاور برج میلاد است که وجود آن و بی‌توجهی به ایمن‌سازی این گود، منجر به آسیب‌رسانی به سازه برج شده بود، اما درحال حاضر این گود رفع خطر و مشکلات گذشته حل شده است. در همین رابطه معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به خبرنگار همشهری، می‌گوید: طی یک‌سال گذشته روی گودهای رهاشده مدام کار می‌کنیم و بررسی‌های لازم انجام شده است. درحال حاضر 60مورد از گودها ایمن‌سازی‌ شده و با مالکان آنان مذاکره شد؛ برهمین اساس باید گفت که به‌صورت ویژه به این موضوع ورود کرده‌ایم.
حمیدرضا صارمی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا موضوع ایمن‌سازی گودهای رهاشده با چالش روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: ما در ایمن‌سازی گودهای رهاشده چالشی قانونی داریم؛ درواقع عمده گودهای رهاشده دارای پروانه تجاری و اداری هستند و با توجه به توسعه خریدهای اینترنتی، دیگر برای مالکان ساخت مجموعه تجاری صرفه اقتصادی ندارد، از طرفی امکان تغییر کاربری این پروانه‌ها به مسکونی به‌دلیل نظر شورای‌عالی معماری و شهرسازی، وجود ندارد؛ به همین دلیل امکان ایمن‌سازی برخی از آنان نیست.
او با اشاره به اینکه درحال حاضر مهم‌ترین چالش گودها عدم‌تغییر کاربری آنهاست، می‌افزاید: شورای‌عالی معماری و شهرسازی باید درخصوص منع تغییر کاربری پهنه‌های کار و فعالیت به مسکونی تجدیدنظر کند؛ چراکه این گودها صرفه اقتصادی ندارند و مالک این کار را انجام نمی‌دهد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره مناطقی که بیشترین گودهای رهاشده را دارند، می‌گوید: در مناطق 5، 4، 3، 2 و 1 شاهد بیشترین گودها هستیم. جلساتی با مالکان گذاشتیم و تلاش کردیم برای ایمن‌سازی گودها شرایط را هموار کنیم. مشکل پروانه یا هر مشکل دیگری دارند، حل خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر این گودها ایمن شوند.
به‌گفته صارمی درحال حاضر در تهران 180مورد گود رها شده همچنان وجود دارد که تأخیر در ایمن‌سازی آنها به‌دلیل مشکلات قانونی و عدم‌تغییر کاربری پروانه آنان از تجاری به مسکونی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید