• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204635
+
-

وقتی هواپیما خانه دنج انسان‌ها می‌شود

وقتی هواپیما خانه دنج انسان‌ها می‌شود

راهروهای تنگ و صندلی‌های چسبیده به هم، بزرگ‌ترین کابوس مسافران هوایی است، اما اگر هواپیما، فراخ و گشاد و دلباز باشد، می‌شود به حضور بلندمدت در آن فکر کرد؟ این ایده برای بسیاری چنان جذاب است که حاضرند برای این کار پول بدهند و برخی دیگر، سال‌هاست در هواپیماهای زمین‌گیر زندگی می‌کنند.
افراد زیادی هستند که به‌خاطر زندگی در هواپیما به شهرت رسیده‌اند؛ یکی از آنها، جو آن‌آسری اهل می سی‌سی‌پی در آمریکاست که سال‌ها در یک هواپیما زندگی می‌کرد. او یک آرایشگر بود و اطلاع چندانی از ساختمان هواپیما نداشت اما به کمک برادر همسرش، یک هواپیمای بوئینگ727 در ابتدای دهه90 میلادی به ارزش 30هزار دلار خرید و خانه‌اش را که حدود 150مترمربع فضا، 3اتاق خواب، ۲حمام و دستشویی و حتی وان آب گرم داشت، در آن بنا نهاد. او از سال 1995تا1999 در خانه‌ای که در واقع هواپیما بود، زندگی می‌کرد، تا اینکه بدنه آن، چنان آسیب دید که نمی‌شد تعمیر کرد. او در حال نقل مکان بود که خانه‌اش از پشت کامیون زمین خورد و دیگر قابل سکونت نشد.
او نخستین کسی نبود که در یک هوایپما زندگی می‌کرد، اما تصمیم غیرمنتظره‌اش، باعث شد تا خیلی‌ها به این ایده علاقه‌مند شوند، ازجمله بروس کمپبل، مهندس برقی که بعد از شنیدن ماجرای جو آن آسری از رادیو، مصمم شد یک هواپیما برای زندگی بخرد. او هم یک بوئینگ727 خرید و حالا نزدیک به 20سال است در همین خانه(هواپیما) زندگی می‌کند. زندگی در هواپیما چنان به کمپبل خوش گذشته که او تأکید دارد دیگر تا پایان عمر نمی‌خواهد در خانه‌های معمولی زندگی کند. کمپبل برای خرید بدنه هواپیما و بازسازی و طراحی داخلی آن، حدود 220هزار دلار(که امروزه معادل 380هزار دلار است) هزینه کرده است. او که در زمستان‌ها به آپارتمانی کوچک در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا در ژاپن کوچ می‌کند، می‌خواسته یک هواپیما را هم در این کشور به خانه تبدیل کند و در آستانه خرید یک بوئینگ747 بوده که قرارداد خرید آن در آخرین لحظه به هم خورده است. زندگی در هواپیما، شاید تجربه منحصربه‌فردی باشد، اما اگر خانه، از 2هواپیما تشکیل شده باشد چه؟ این چیزی است که جو آکسلین در تگزاس دارد؛ خانه او از یک هواپیمای‌ ام‌دی80 و یک هواپیمای دی‌سی9 تشکیل شده است. او بیش از یک دهه است که در ‌ام‌دی80 زندگی می‌کند اما بدنه هواپیمای دوم را خریده و کنار خانه‌اش گذاشته و می‌خواهد در آن امکاناتی مثل سینما و استودیوی موسیقی بسازد. او سال‌ها با کودکانش در همین خانه زندگی می‌کرد، اما حالا تنها زندگی می‎کند. 2هواپیما در کنار هم در یک منطقه مسکونی، چنان غافلگیرکننده است که هر روز افرادی به این مرد مراجعه و درباره این هواپیماها پرس‌وجو می‌کنند.
اما همه هواپیماهای مسکونی، اینقدر معمولی نبوده، یک مورد خاص، به هوارد هیوز میلیاردر سرشناس آمریکایی تعلق داشت که به پنت‌هاوس پرنده مشهور شده بود و طراحی داخلی‌اش، با لوکس‌ترین خانه‌ها رقابت می‌کرد. اما این هواپیما بعد از اینکه به‌خاطر طوفان به‌شدت آسیب دید، از چشم افتاد و در نهایت فروخته شد. چند شخصیت معروف صنعت موسیقی آمریکا هم خانه‌های مشابهی داشته‌اند.
برای آنها که نمی‌توانند هواپیما بخرند تا در آن زندگی کنند، یک گزینه جذاب می‌تواند هتلی در سوئد باشد که در واقع یک بوئینگ747 است که به هتل تبدیل شده. هتل‌های مشابه دیگری هم در کاستاریکا و انگلیس وجود دارند که درواقع هواپیمای مسافربری بازنشسته هستند. چه‌بسا در آینده، هواپیماهای بیشتری بازنشسته و خانه‌ها گران‌تر شوند در این حالت هواپیماهای زمین گیر گزینه محبوب‌تری برای زندگی دائمی می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید