• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204422
+
-

بازار شکر به آرامش رسید

گفت‌وگو
بازار شکر به آرامش رسید

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد وضعیت کالاهای اساسی در بازار می‌گوید: خوشبختانه در زمینه کالاهای اساسی، کمبود نداریم و قیمت‌ها ثبات دارد. رضا کنگری، در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری در مورد وضع بازار شکر، برنج، روغن و چای صحبت کرد.

هفته گذشته اخباری در مورد واردات 3کشتی شکر منتشر شد. آیا مشکل کمبود شکر در بازار حل شده است؟
در ماه‌های اخیر با کمبود شدید شکر مواجه بوده‌ایم که سبب افزایش قیمت این کالا در هر کیلوگرم تا محدوده 42هزار تومان هم شد اما خوشبختانه چند روز است که بار به‌دست بنکداران رسیده و همکاران ما در حال توزیع کالا بین خرده‌فروشی‌ها هستند و قیمت‌ این کالا هم به ثبات رسیده است. باری که ما در حال حاضر در حال توزیع آن هستیم بار قبل است و هنوز شکر وارداتی به بازار تزریق نشده اما با توزیع محموله‌های جدید شکر به‌نظر نمی‌رسد دیگر در این زمینه کمبودی داشته باشیم.
 در حال حاضر، شکر با چه قیمتی به‌دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید؟
شکر فله‌ای به قیمت 25هزارو500تومان به‌اضافه یک درصد ارزش افزوده در اختیار اتحادیه قرار می‌گیرد و ما آن را به قیمت 26هزارو800تومان میان اتحادیه‌های همگن توزیع می‌کنیم و در خرده‌فروشی‌ها باید به قیمت مصوب 28هزار تومان بین مصرف‌کنندگان توزیع شود.
 از بازار برنج چه خبر؟
برنج در 20روز اخیر 40 تا 45درصد کاهش قیمت داشته و در حال حاضر به ثبات رسیده است. برنج ایرانی درجه یک تازه در عمده‌فروشی‌ها 85 تا 90هزار تومان و برنج پرمحصول هم 37 تا 45هزار تومان است. قیمت برنج کهنه هم 75 تا 85هزار تومان است. این قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌ها با احتساب 15 تا 20درصد افزایش به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
 در مورد قیمت برنج‌های وارداتی هم صحبت می‌کنید؟
قیمت برنج هندی به‌دلیل ممنوعیت واردات رو به افزایش بود و حتی تا 56هزار تومان بالا رفت اما در حاضر برنج هندی دولتی جی‌تی‌سی رسیده و امروز یا فردا توزیع آن شروع می‌شود و ما این کالا را به قیمت قبل یعنی همان 35هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانیم. بازار برنج پاکستانی راکد است و افزایش و کاهش قیمت نداشته و به همان قیمت قبل در محدوده 50هزار تومان است.
 از بازار روغن و چای چه خبر؟
بازار روغن راکد است چون روغن در بازار فراوان است و بعد از کاهش 15درصدی قیمت که حدود 20روز پیش اعمال شد، نوسان خاصی نداشته و ثابت است. در بازار چای هم چون هنوز واردات جدید انجام نشده قیمت‌های جدید اعلام نشده و به همان قیمت قدیم توزیع می‌شود و چای خارجی نیم کیلویی همان 250هزار تومان است. اما اگر واردات جدید انجام شود با ارز 42هزارو200تومان است که در این صورت شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید