• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204364
+
-

«هتل» روی دست «فسیل» بلند شد

یک کمدی و یک انیمیشن جدید به اکران پاییزی رونق دادند

گزارش
«هتل» روی دست «فسیل» بلند شد

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

استقبال توده مردم از فیلم‌های کمدی، خاص امروز و دیروز نیست. نخستین سالن‌های سینما در ایران با نمایش فیلم‌های 2 کمدین فرانسوی به نام‌های پرنس ریگادن و مکس لندر و 2کمدین دانمارکی به نام‌های هارولد مدسن و کارل شَنِستروم - که در آمریکا به «اوله و الکس» و در بریتانیا به «بلند و کوتاه» و در ایران به «پات و پاتاشون» معروف بودند - و همینطور فیلم‌های چارلی چاپلین رونق گرفتند. در آن ایام، نمایش چند فیلم با هم در سینما امری متداول بود و اگر فیلم اصلی غیرکمدی بود، در کنار آن یک یا 2پرده فیلم خنده‌دار هم نشان می‌دادند تا مشتری راضی از سالن بیرون برود. بعد از گذشت تقریبا یک قرن، هنوز رگ خواب سینماروها دست فیلم‌های کمدی است. کمدی‌ها هم مشتری می‌آورند، هم سینماداران را راضی می‌کنند، هم جنجال راه نمی‌اندازند و هم آمارها را صعودی می‌کنند. چهارشنبه هفته گذشته، «هتل» جدیدترین ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی اکران شد و بالاخره به فرمانروایی 6ماهه «فسیل» بر پرده سینماها خاتمه داد و در این 3روز بیش از فیلم کریم امینی فروخت.

اتحاد پولساز جمشیدی - اطیابی
پژمان جمشیدی و محسن کیایی اولین‌بار نیست که در فیلمی کمدی ‌کنار هم قرار می‌گیرند. این‌دو پیش از این در کمدی‌های «لانه زنبور» (برزو نیک‌نژاد، 1396) و «دینامیت» (مسعود اطیابی، 1400) حضور داشتند و ترکیب‌شان در گیشه نمره قبولی گرفته بود. «هتل» پنجمین همکاری جمشیدی و اطیابی است؛ «تگزاس» (1396)، «تگزاس 2» (1397)، «دینامیت» (1400) و «بخارست» (1401) حاصل همکاری‌های قبلی اطیابی و جمشیدی هستند که همگی‌شان هم گیشه موفقی داشتند؛ هرچند تولیدات جمشیدی - اطیابی از نظر کیفی،  فیلم به فیلم بیشتر نزول کرده است.  «هتل» ظرف 3روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در 251سالن و در هزار و 323سانس توانست بیش از 4میلیارد و 200میلیون تومان بفروشد و 76هزار و 865تماشاگر داشته باشد. به این ترتیب، بعد از 6‌ماه و 11روز، فیلمی از «فسیل» در فروش سبقت گرفت. فروش میلیاردی در سینمای ایران فعلا یک فرمول تضمینی دارد و آن هم کمدی است؛ فقط گاهی جای متغیرها (بخوانید بازیگران) تغییر می‌کند.

بچه زرنگش خوبه!
فیلم دیگری که در 3روز آخر هفته پیش اکران موفقی داشت، انیمیشن «بچه‌زرنگ» به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی بود. روز چهارشنبه در گزارشی از وضعیت اکران فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر نوشتیم که موفقیت این انیمیشن محتمل است. پیش‌بینی استقبال از «بچه‌زرنگ» کار سختی نبود. امسال انیمیشنی اکران نشده بود که بچه‌ها و خانواده‌ها را به سینما بکشاند. اکران «بچه‌زرنگ» این خلأ را پر کرد. «بچه‌زرنگ» با در اختیار داشتن 246سالن و در 959سانس به فروشی بیش از یک میلیارد و 390میلیون رسید و 27هزار و 896نفر هم به تماشای آن نشستند. فیلم هنوز تبلیغاتش شروع نشده و احتمالا با تبلیغاتی که پروپیمان هم خواهد بود، بیشتر از اینها خواهد فروخت.

مکث
همیشه پای جمشیدی در میان است

پادشاه گیشه در 3روز آخر هفته چه کرد؟ «فسیل» ساخته کریم امینی با 267سالن و 984سانس در دومین جایگاه فروش قرار داشت و یک‌میلیاردو625میلیون تومان فروخت و 32هزارو100نفر تماشاگرش بودند. برای فیلمی که اکرانش از 25اسفند سال پیش شروع شده، رقم بدی نیست. شاید با رونق اکران پاییزی، «فسیل» حداقل در تهران اکران بلندش به سر برسد و سرانجام به فروشی حول و حوش 270میلیارد تومان رضایت دهد. بعد از «بچه‌زرنگ» در جایگاه چهارم جدول فروش 3روز آخر هفته پیش «شهر هرت»، دیگر ساخته امینی، در 258سالن با هزار و 4سانس به فروشی بیش از یک میلیارد و 300میلیون رسید و 25هزار و 109نفر هم تماشاگر داشت. جمشیدی در «شهر هرت» هم هست و در فروش کمدی‌ها همیشه پای او در میان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید