• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204240
+
-

رفیق فنی‌زاده رئیس حمید هامون

امرالله صابری‌ در ۸۲سالگی از دنیا رفت

یاد
رفیق فنی‌زاده رئیس حمید هامون

امرالله صابری، بازیگر قدیمی سینما،تئاتر وتلویزیون در82 سالگی درگذشت. بازیگری که در خبرهای درگذشتش بیشتر به‌عنوان بازیگر «هامون» ساخته داریوش مهرجویی به یاد آورده
می‌شود و ورودش به سینما هم با فیلمی از کارگردان هامون رقم خورده بود، از سال۱۳۴۷ فعالیت بازیگری‌اش را با حضور در عرصه تئاتر آغاز کرده بود و نخستین‌بار سال۱۳۵۱ در فیلم «پستچی» به کارگردانی مهرجویی مقابل دوربین رفت. البته نخستین معارفه سینماروها با امرالله صابری با فیلمی از مسعود کیمیایی رقم خورد. در دهه 50صابری متفاوت‌ترین نقش‌هایش را با حضور در آثار مسعود کیمیایی تجربه کرد. نقش‌آفرینی کوتاهش در فیلم «گوزن‌ها» در نقش دوست و هم‌اتاقی محمد (پرویز فنی‌زاده) در یادها ماند. در «غزل» نقشی کاملا متفاوت و متمایز از حضورش در «گوزن‌ها» ایفا کرد و در «سفر سنگ» در شکل روستایی مجنون یکی دیگر از نقش‌آفرینی‌های کوتاه، اما متفاوتش را تجربه کرد. این بازیگر در نخستین ساخته بعد از انقلاب مسعود کیمیایی هم نقش‌آفرینی کرد.
در «خط قرمز» صابری نقش یک مأمور امنیتی را بازی کرد. او که در فیلم «دایره مینا» آخرین ساخته قبل از انقلاب داریوش مهرجویی نقش یک پزشک را بازی کرده بود، در «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» اولین فیلم بعد از انقلاب این کارگردان هم حضور یافت. در دهه 60، امرالله صابری یکی از بازیگران پرکار سینمای ایران بود و در انتهای این دهه با حضور در فیلم «هامون» نقشی را بازی کرد که بیشتر از دیگر آثارش دیده شد. سکانس مواجهه حمید هامون (خسرو شکیبایی) با رئیسش آقای دبیری (امرالله صابری) که با پرداخت سورئال مهرجویی، او را در شکل یک سامورایی می‌بیند، احتمالا بیشتر از هر حضور سینمایی دیگری از صابری در حافظه سینمایی ایرانی‌ها ثبت شده است.
صابری که دهه 70 در فیلم‌هایی چون «آقای بخشدار» خسرو معصومی و «چهره» سیروس الوند مقابل دوربین رفت، از دهه80 کم کار شد. او آخرین‌بار در سال۱۳۹۸ در «لامینور» بازی کرد تا آخرین حضور سینمایی‌اش نیز در فیلمی از داریوش مهرجویی رقم بخورد. روحش شاد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید