• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 7 مهر 1402
کد مطلب : 204222
+
-

فیند ایکس وینگ!

ناصر فروندیان

سلام. پس از چند هفته غیبت صفحه سرگرمی، دوباره با ادامه آموزش‌های سودوکو در خدمت شما هستم. برای به دست آوردن آموزش‌های قبلی می‌تونین در وب‌سایت روزنامه همشهری  newspaper.hamshahrionline.ir جست‌و‌جو انجام بدین یا از بخش «آرشیو» در همین آدرس، تاریخ صفحه جمعه مورد نظرتون رو پیدا کنین و به متن ستون و همچنین فیلم آموزشی رایگان همون آموزش دسترسی پیدا کنین.
اگه آخرین آموزش رو دیده باشین، در جریان هستین که ما داشتیم در مورد خانواده N-Fish صحبت می‌کردیم و اولین تکنیک که اسمش X-Wing هست رو آموزش دادیم.
 به‌طور خلاصه درباره ایکس‌وینگ می‌تونیم این‌طوری بگیم که: اگه کاندیدایی در دو ستون یا در دو بلوک، «دوجایگاهی» باشه و با خونه‌های دیگه متقاطع باشه، ما شاهد یک «ایکس‌وینگ» هستیم. دقیقا مثل خونه‌های زردرنگ سودوکوی پایین!
ولی فعلا توی این جلسه می‌خوایم در مورد «فیند ایکس وینگ» صحبت کنیم. گاهی تعداد کاندیداها مثل این سودوکو بیش از دوتاست،یعنی دیگه «دوجایگاهی» نیستن! توی ردیف سوم فقط دو جایگاه برای 7 داریم که زردشون کردیم ولی توی ردیف هفتم تعداد جایگاه‌ها بیشتره! که ما  دوتاش رو به رنگ زرد درآوردیم و بقیه رو سبز کردیم که ایکس‌وینگ‌زردمون بهتر دیده بشه. خب ما می‌دونیم که این بار از تکنیک ایکس‌وینگ نمی‌تونیم استفاده کنیم و کاندیداهایی که دورشون دایره سبز کشیدیم رو خط بزنیم چون‌درواقع این یک وینگ نیست!
توی این وضعیت که ایکس‌وینگ  تشکیل نشده، ما فقط و فقط می تونیم کاندیدای 7 زرد رنگ خونه 89 رو حذف کنیم. چرا؟! چون ما می‌دونیم که اگه هر یک از ۷های خونه‌های سبز رنگ جواب صحیحی باشن، باعث حذف این کاندیدا در بلوک‌شون می‌شن. ولی اگه هیچ یک از خونه های سبز ۷ نداشتن چی؟! اون وقت بدون شک خونه‌های زردمون صحیح هستن  که حالا دیگه تشکیل یه ایکس‌وینگ می‌دن و این بار به دلیل همین ایکس‌وینگ هستش که خونه 89 نمی‌تونه 7 بشه.
پس نتیجه این‌که خونه 89 به دلایلی که بالا ذکر شد، هیچ وقت نمی‌تونه کاندیدای 8 صحیح رو نشون بده.
و حالا یه سوال مهم: اگه خونه 89 رو اشتباها 7 بذاریم چی می‌شه؟! یا به عبارتی سوال‌اینه: اصلا چرا خونه ۸۹ جوابش ۷ نشه؟! برای پاسخ به این سوال باید بپرسیم: در اون صورت 7 توی ردیف سوم و هفتم کجا باید باشه؟! با بررسی معلوم می‌شه که برای جایگذاری ۷ توی این ردیف‌ها به مشکل می‌خوریم.
به‌طور خلاصه اگه بخوایم در مورد این تکنیک صحبت کنیم می‌گیم «فیند ایکس وینگ» همون ایکس وینگه با این تفاوت که تعداد خونه‌های اون یا بیشتر هستن یا نحوه چیدمانش کمی متفاوته. ولی بازهم می تونیم با استفاده از خود این خونه‌ها کاندیداهای اضافی‌مون رو حذف کنیم. توی مثال بالا یا خونه‌های فیند شده‌(سبز رنگ) باید برای ردیف هفتم جواب صحیح باشن یا ایکس وینگ‌(خونه های زرد) و در هردو صورت، خونه 89 باید کاندیدای 7 رو از دست می‌داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :