• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 مهر 1402
کد مطلب : 203964
+
-

اورژانس کی نونوار می‌شود؟

 مریم سرخوش؛ روزنامه نگار

3هزار دستگاه آمبولانس در کشور دچار فرسودگی و قرار است به‌تدریج آمبولانس‌های جدید جایگزین فرسوده‌ها شوند.
جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور با تأیید این مطلب از ورود 125شاسی تولید آمبولانس به کشور خبر می‌دهد و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «مناقصه خرید 500آمبولانس امسال انجام و قرارداد آن هم بسته شده است. در حال حاضر 125شاسی وارد شده و مراحل تولید در حال انجام است، سایر تعهدات قرارداد هم تا پایان سال محقق خواهد شد تا 500دستگاه آمبولانس جدید وارد ناوگان اورژانس کشور شود.»
میعادفر با بیان اینکه مناقصه دیگری در نیمه دوم امسال برگزار خواهد شد، ادامه می‌دهد: «اگر بودجه موردنیاز آن تامین شود در نیمه اول 1403هم می‌توانیم 500آمبولانس جدید در اختیار داشته باشیم.»
او با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل این سازمان همچنان فرسودگی و کمبود آمبولانس‌هاست، تأکید می‌کند: «از 5700آمبولانس کشور، 3هزار دستگاه فرسوده هستند و عمر بالای 15سال دارند. با ورود آمبولانس‌های جدید بخشی از این نیازها برطرف می‌شود. طی 5سال گذشته هیچ آمبولانسی وارد ناوگان سازمان اورژانس کشور نشده و آمبولانس‌های این سازمان تقریبا کارایی خود را از دست داده‌اند. قرار است طی 2 تا 3سال آینده این تعداد آمبولانس جایگزین و به‌تدریج دستگاه‌های فرسوده خارج شوند. پس از آن هم براساس نیاز باید سالانه 300 تا 400دستگاه آمبولانس جدید در اختیار داشته باشیم.»

به‌گفته میعادفر امسال بودجه خوبی درنظر گرفته شده، اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکنون در این حوزه اعتباری تخصیص نداده است. همچنین براساس مصوبه کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم یک‌درصد از فروش خودرو برای خرید آمبولانس درنظر گرفته شده که درصورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی اعتبار مستمر مشکل خرید آمبولانس کشور برطرف خواهد شد.رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مراحل تولید آمبولانس‌ها در کشور هم توضیح داد: تولید آمبولانس‌ کار مشترکی بین شرکت‌های داخلی و خارجی است. پلتفرم آمبولانس به شکل ون بوده و در کشور ما وجود ندارد، اما تبدیل آن به آمبولانس و تجهیزش در داخل کشور و با امکانات و تجهیزات داخلی انجام می‌شود. شاسی این دستگاه‌ها که 65درصد قیمت آن است وارداتی است و 35درصد قیمت هم تبدیل این شاسی به آمبولانس است که از سوی شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.این مسئول درباره استفاده اورژانس از موتورلانس‌ها هم توضیح می‌دهد: «برای کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار به‌خصوص در کلانشهرها، موتورلانس‌ها را گسترش دادیم و اخیرا ۱۸۰دستگاه موتورلانس را وارد چرخه اورژانس کردیم. خرید و تجهیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه موتورلانس دیگر هم در دستورکار قرار دارد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید