• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 مهر 1402
کد مطلب : 203961
+
-

آیا قمر مشتری، میزبان حیات فرازمینی است؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در جو «اروپا»، قمر مشتری، دی‌اکسیدکربن کشف کرده است. به گزارش روزنامه سان، این کشف نشانه‌ای از حیات فرازمینی در قمر یخی مشتری است و نشان می‌دهد که این «اقیانوس پنهان» ممکن است قابل سکونت باشد. جو «اروپا»، دارای لایه ضخیمی از یخ است و دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که زیر این لایه یخ، اقیانوسی از آب مایع وجود دارد و در صورت وجود آب مایع، «اروپا» به یکی از مکان‌های قابل سکونت بالقوه در منظومه شمسی تبدیل می‌شود. مطالعه‌های جدید نشان می‌دهد که این اقیانوس، حاوی دی‌اکسیدکربن است. کربن که به‌عنوان امضای زیستی نیز شناخته می‌شود، مولکولی آلی است که برای بلوک‌های سازنده حیاتی که ما می‌شناسیم، ضروری است. هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن ازجمله سایر امضاهای زیستی هستند. جیمزوب می‌تواند طول موج‌های مادون قرمزی را شناسایی کند که مواد شیمیایی مانند کربن منتشر می‌کنند. به‌نظر نمی‌رسد که دی‌اکسید‌کربن مشاهده شده توسط جیمزوب، از یک جسم خارجی، مانند یک شهاب‌سنگ یا سیارک آمده باشد.
سامانتا ترامبو، دانشمند سیاره‌شناس از دانشگاه کورنل، در بیانیه‌ای نوشت:«مشاهدات قبلی تلسکوپ فضایی هابل شواهدی از نمک مشتق شده را از این اقیانوس در «تارا ریجیو» (منطقه‌ای در اروپا) نشان می‌دهد. اکنون به کمک جیمزوب می‌بینیم که دی‌اکسید‌کربن نیز در آنجا به‌شدت متمرکز شده است. گمان ما این است که منشأ این کربن، اقیانوس زیرین است.»
محققان در « اروپا»، نشانه‌هایی از دی‌اکسید‌کربن کریستالی و آمورف شناسایی کرده‌اند و از آنجا که دی‌اکسیدکربن در سطح اروپا نسبتا فرار است، محققان معتقدند که این دی‌اکسیدکربن از این اقیانوس آمده است.
دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای تحقیقات بیشتر روی «اروپا» هستند. ماموریت کلیپر ناسا در این راستا در سال۲۰۲۴ آغاز می‌شود.آژانس فضایی اروپا فضاپیمای جویس(Jupiter Icy Moons Explorer) یا (JUICE) را‌ ماه آوریل امسال به فضا پرتاب کرد. انتظار می‌رود این فضاپیما حدود سال۲۰۳۱ به مدار مشتری برسد. جیمزوب نیز به ثبت مشاهدات بیشتری از غول گازی و قمرهای اسرارآمیز آن ادامه خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید