• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203825
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7GqG
+
-

خسارت 600میلیاردتومانی سیل

همشهری در گفت و گو با فرماندار و شهردار آستارا دلایل خسارت سیل در این شهر را بررسی می‌کند

گزارش
خسارت 600میلیاردتومانی سیل

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

بیش از یک هفته از سیل بی‌سابقه آستارا می‌گذرد. هر‌چند با توجه به هشدارهای هواشناسی قبل از بروز سیل، روستاهای در معرض خطر تخلیه و مسیرهای عبوری بسته شد و این سیل خسارت جانی نداشت، اما آب‌گرفتگی منازل و مغازه‌های شهروندان، تخریب پل‌های دسترسی شهر به روستا، تخریب سازه‌های روبنایی ازجمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع‌ آسیب به ۲دهنه پل ازجمله خسارت‌های مالی سیل برآورد شده‌است؛ خساراتی که به‌گفته مسئولان مانند خود سیل بی‌سابقه بوده است. اما چرا این سیل این همه خسارت به همراه داشت، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.  فرماندار آستارا میزان این خسارت را در گفت‌وگو با همشهری 600میلیارد تومان اعلام می‌کند. با این حال «محمدرضا شهاب‌زاده» نداشتن زیرساخت توسعه‌یافته شهری را نیز در بروز خسارت‌ها مؤثر می‌داند.

هدایت آب‌‌های سطحی
نگاهی به وضعیت زیرساخت‌ها در شهر مرزی آستارا نشان می‌دهد که این شهر با جمعیت حدود 95هزار نفر و میانگین بارش سالانه 1345میلی‌متری، فاقد زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و نیز دفع آب‌های سطحی است. شهردار آستارا به همشهری می‌گوید: «رودخانه ملاهادی به طول 4کیلومتر یک رودخانه اصلی در شهر است و 2رودخانه فرعی نیز در شهر داریم. آب‌های سطحی از طریق جوی‌ها، جداول و کانال‌ها به سمت این رودخانه‌ها هدایت می‌شود.»
آستارا شهری با شیبی اندک است و این طریقه هدایت آب‌های سطحی، عواقبی مثل آب‌گرفتگی شدید در سیل اخیر دارد. «میثم الوان‌پور» می‌افزاید: «هدایت آب‌های سطحی به شبکه اگوی شهری وابسته است.» آب‌گرفتگی 4هزار خانه مسکونی شهروندان نشان می‌دهد که آژیر قرمز برای اقدام اساسی در شبکه هدایت آب‌های سطحی به صدا درآمده‌است؛ موضوعی که شهردار آستارا عملیاتی‌شدنش را منوط به تخصیص اعتبار می‌داند. «مطالعات درباره هدایت آب‌های سطحی در 20کیلومتر از معابر شهر باید بازنگری شود و برای اجرا به اعتباری بالغ بر 50میلیارد تومان نیاز است.»

‌ قصه تکراری ساخت‌وساز در حریم رودخانه
روستاییان معتقدند خانه‌های آسیب‌دیده از سیل به‌صورت غیرمجاز در حریم رودخانه احداث نشده. شهردار آستارا می‌گوید: «نظارت بر ساخت‌وساز در حریم رودخانه براساس ضوابط شهرسازی است و مواردی که در سیل آسیب دیدند، بناهای قدیمی بودند.»  فرماندار آستارا هم دلیل آسیب‌دیدن 14مغازه در بازار محله روستای کانرود در حریم رودخانه را‌ عمر 50ساله‌شان و ‌ بی‌توجهی به اخطارها عنوان می‌کند.

تسریع در تکمیل شبکه فاضلاب
طرح شبکه فاضلاب به طول 207کیلومتر، از سال1379 در آستارا کلید خورد و همچنان در فاز اول طرح است و به بهره‌برداری نرسیده. اهمیت تکمیل شبکه فاضلاب در پی خسارت ناشی از سیل به قدری است که «احمد وحیدی» وزیر کشور، در پیگیری موضوع سیل این شهر به آن اشاره کرد. «محمدرضا شهاب‌زاده» فرماندار آستارا به همشهری می‌گوید: «آستارا از سطح دریا پایین‌تر است و شبکه آب و فاصلاب ندارد. از وزارت نیرو تقاضای همکاری بیشتر داریم.»



این خبر را به اشتراک بگذارید