• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203818
+
-

اقدام مشترک 50کشور برای مقابله با گردوغبار

بیانیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار با موافقت ۵۰کشور و نهاد بین‌المللی صادر شد. به گزارش همشهری، بخش‌هایی از توافق‌های بیانیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار که شهریورماه به میزبانی تهران و با حضور ۵۵ کشور و آژانس بین‌المللی برگزار شد به شرح زیر است:

افزایش همکاری در سازگاری، مدیریت و مقابله با توفان‌های گردوغبار در سطوح فرامرزی، منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و بین‌المللی.
جمع‌آوری اطلاعات و انتقال بهترین و مؤثرترین فناوری در بحث مقابله با توفان‌های گردوغبار.
اقدامات پیشگیرانه و اجرای آنها و تشویق کشورها به همکاری‌های زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه نهال‌کاری در اراضی آسیب دیده و برنامه‌های احیای جنگل‌ها در تمامی سطوح.
تأکید بر این موضوع که مقابله با توفان‌های گردوغبار باید قسمت جدایی‌ناپذیر از اقدامات تغییرات اقلیمی باشد.
توسعه استراتژی‌ها درخصوص مخاطرات و اثرات توفان‌های گردوغبار به‌ منظور افزایش انعطاف‌پذیری از طریق مدیریت پایدار منابع طبیعی در اراضی زراعی، مراتع، اراضی بایر و تالاب‌ها، دریاچه‌های بین‌المللی و فرامرزی، ذخایر زیست‌کره، محیط‌های شهری و روستایی.
تدوین، بازنگری و اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار با حضور و کمک سازمان‌های مالی چندجانبه و سازمان ملل متحد، جهت کمک بیشتر به کشورهای آسیب دیده در زمینه‌های مختلف کاری.
حمایت از ایجاد صندوق مالی منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا جهت مقابله با توفان‌های گردوغبار در راستای بیانیه وزیران در کنفرانس سال ۲۰۲۲ تهران که با مشارکت داوطلبانه اعضا، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، نهادهای توسعه، بانک‌های توسعه منطقه‌ای به‌منظور اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای و منطقه‌ای خواهد بود.
کمک به تاسیس مرکز منطقه‌ای، کارگروه‌ها، کمیته‌ها همراه با شبکه‌ای از کشورهای تحت‌تأثیر توفان‌های گردوغبار از طریق ظرفیت‌سازی، کمک‌های فنی و تهیه و اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای و منطقه‌ای.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید