• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203806
+
-

آغاز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

بیست‌و‌یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از اول مهرماه شروع به‌کار کرده است. این جشنواره با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است. به گزارش همشهری، نشست خبری این جشنواره در تئاترشهر برگزار شد. در این جلسه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد جولایی دبیر جشنواره، هادی مرزبان، محمود فرهنگ و هوشنگ جاوید حضور داشتند. در ابتدای این نشست هادی مرزبان کارگردان تئاتر درباره جشنواره گفت: چون خودم کارم را از شهرستان شروع کردم، هر کاری که مربوط به جشنواره آیینی و سنتی و شهرستان‌ها باشد، با عشق می‌پذیرم و حضور پیدا می‌کنم.
احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی نیز گفت: جشنواره آیینی و سنتی دوسالانه است و دبیران دوره‌های گذشته فرصتی ۲۴ ماهه داشتند اما من از زمانی که حکم گرفتم تا‌کنون ۸‌ماه زمان داشتم و این کارم را سخت کرد. ما در ۷ فروردین فراخوان را منتشر کردیم. ۸۱۰ اثر هنری متقاضی حضور در جشنواره بودند و در کل ۸۷۱ هنرمند در این دوره از جشنواره حضور دارند.
سپس نرگس یزدی، دبیر بخش سمینار جشنواره، مژگان وکیلی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره و علی بهرامی، دبیر بخش رادیوتئاتر بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سخنرانی کردند. مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش‌های رادیویی شرکت‌کننده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی خواهند بود. نمایش ویژه بانوان، چند نشست فرهنگی تخصصی و تعدادی از نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش رادیوتئاتر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، طی روزهای سوم تا هفتم مهر‌ماه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاترشهر تهران پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید