• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201817
+
-

پیش‌بینی کاهش قیمت در بازار خودرو

ثبات نرخ ارز و تسریع روند واردات، انتظار کاهش بیشتر قیمت را در بازار خودرو ایجاد کرده است

ریزش قیمت در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و این کاهش روز گذشته در خودروهای چینی و مونتاژی بیش از دیگر خودروها مشهود بود. به گزارش همشهری، همزمان با رونمایی از خودروهای وارداتی و آغاز تحویل این خودروها به متقاضیان از روز دوشنبه هفته جاری، ریزش قیمت در انواع خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی‌های کف بازار آغاز شد و در همان روز نخست، بازار شاهد افت 5تا 30میلیون تومانی قیمت داخلی‌ها و کاهش 200تا 500میلیونی وارداتی‌ها بود.

کاهش 40میلیونی قیمت چینی‌ها
 نگاهی مقایسه‌ای به قیمت خودروها در چند روز اخیر نشان می‌دهد افت قیمت در محصولات خودروسازان خصوصی دیروز هم ادامه داشت و مونتاژی‌های چینی 30تا 40میلیون تومان ارزان‌تر شده‌اند. خودروهای چینی در ماه‌های اخیر افت قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند و قیمت کف بازار بسیاری از این محصولات از قیمت کارخانه پایین‌تر بوده است. این افت قیمت باعث شده بسیاری از متقاضیان این محصولات که در طرح فروش یکپارچه نوبت دریافت کرده‌اند با خودداری از اقدام برای امضای قرارداد و تکمیل وجه ظرفیتی خالی برای این خودروسازان ایجاد کنند که این ظرفیت در روزهای اخیر با بازگشایی سامانه یکپارچه در حال پر شدن است.

کاهش قیمت خارجی‌ها
همزمان، کاهش قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار هم ادامه دارد و به‌ویژه این کاهش قیمت دیروز در خودروهای کیا، با کاهش 100تا 150میلیون تومانی، قابل توجه بود. کیا، ازجمله برندهایی است که رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه مراسم تحویل خودروهای وارداتی در روز دوشنبه از ترخیص قریب‌الوقوع آنها در روزهای آینده خبر داد. به‌گفته مهدی ضیغمی، تا آخر شهریور تنوع خودروهای وارداتی بیشتر خواهد شد و علاوه بر محصولات کیا، برندهایی مثل تویوتا، نیسان، جتا (فولکس آلمانی- چینی) نیز از گمرکات کشور ترخیص می‌شوند.

کاهش تعرفه واردات خودرو
وی همچنین از کاهش احتمالی تعرفه واردات خودرو نیز خبر داد؛ موضوعی که می‌تواند بر کاهش قیمت نهایی خودروهای صفر و کارکرده وارداتی تأثیرگذار باشد. به‌گفته ضیغمی، وزارت صمت برنامه دارد تعرفه واردات خودروهای اقتصادی را کاهش دهد و با توجه به‌این‌که اکثر خودروهای اقتصادی حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی دارند پیشنهاد شده تعرفه واردات این خودروها از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش یابد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده
باتوجه به تعطیلی بازار خودرو در روزهای آینده، احتمال تغییرات قیمت خودرو در این دو روز زیاد نیست اما باتوجه به ثبات نرخ ارز در بازار، تسهیل و تسریع روند واردات و افزایش تیراژ خودرو نسبت به سال گذشته، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند انتظارات کاهشی از بازار طی هفته آینده نیز وجود داشته باشد و شاهد افت بیشتر قیمت محصولات باشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید