• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200688
+
-

حقوق همسایگی

افزایش نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان، اختلافات میان همسایه‌ها را نیز افزایش داده است تا جایی که گاهی این اختلافات به مراجع قضایی هم کشیده می‌شود. اما قوانین درباره این ماجرا چه می‌گویند؟

سعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری  می‌گوید:«اول از همه باید بگوییم نگهداری انواع حیوانات در مکان خصوصی و واحد شخصی فرد اصولاً جرم نیست و خلاف قانونی اتفاق نیفتاده، مگر اینکه سایر همسایگان بتوانند اثبات کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحد اختصاصی نیز باعث ایجاد بیماری و یا سلب آسایش اعضای ساختمان است.»
وی اضافه می‌کند:«بنابراین اگر کسی مدعی باشد که نگهداری سگ حتی در واحد شخصی نیز بهداشت عمومی ساختمان را به هم می‌زند و بتواند آن را ثابت کند، شخص تحت عنوان مجرمانه اقدام علیه بهداشت عمومی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. یا اینکه اگر صدای زیاد حیوان موجب مزاحمت برای واحد کناری شود شخص می‌تواند شکایت کند.»
محمدی، 2شرط برای نگهداری حیوانات در منزل شخصی مطرح می‌کند، اول اینکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکند و دوم از نظر مقررات و قوانین و همچنین بهداشت ایجاد بیماری نکند.
او در ادامه به ماده3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:«قسمت‌هایی از ساختمان که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکاست، قسمت‌های مشترک محسوب ‌می‌شود و ‌نمی‌توان انحصاری از آنها استفاده کرد. در تبصره ماده۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، گذاشتن میز و صندلی و… در قسمت‌های مشترک ممنوع است. قسمت‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است، هرچند که در قسمت‌های اختصاصی واقع شده باشد. با توجه به مطالب فوق‌الذکر امکان نگهداری حیوانات در مشاعات ساختمان اصلا وجود ندارد مگر با رضایت تمامی مالکان ساختمان.» به‌گفته محمدی، درصورتی که حیوانات باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان شوند، بهترین شیوه برای حل مشکل استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و در غیراین صورت وقتی طرفین عدم‌تمایل خود را به حل مشکل نشان دهند، شاکی می‌تواند برای حل مشکل، به طرح شکایت و ارجاع امر از طریق مراجع قضایی مربوط اقدام کند. برای این کار باید این مراحل را طی‌کند: ابتدا تماس با مامورین کلانتری، تنظیم استشهادیه محلی، پیگیری پرونده و ارسال اظهارنامه قضایی و...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید