• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200662
+
-

چاه مکن برای خودت!

  خبر: مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان می‌گوید: همه افرادی که به‌صورت غیرمجاز نسبت به حفر چاه غیرمجاز اقدام کرده‌اند، بدانند به‌طور قطع با آنها برخورد جدی و قانونی به عمل خواهد آمد و این کار با آگاهی‌بخشی به جامعه و کمترین تبعات انجام می‌شود. او افزود: حفر غیرمجاز چاه در حقوق ایران، وفق ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، جرم است و اموالی که از طریق نامشروع و فروش آب غیرقانونی کسب‌ شده نیز ضبط خواهند شد.
  نقد: حفر چاه‌های غیرمجاز اگرچه جرم و غیرقانونی است اما همچنان شاهد کندن چاه با هدف تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی هستیم؛ غافل از اینکه چنین اقدامی باعث فرونشست زمین و خالی‌شدن زیر پای همه می‌شود. از این جهت شاهد این هستیم که با بسته شدن و مسدودی چاه‌های غیرمجاز، باز هم برخی دور از چشم دستگاه‌های اجرایی، قانون را دور می‌زنند. واقعیت این است که کسری ذخایر آب‌های زیرزمینی از مرز بحران گذشته و شاهد افزایش تعداد دشت‌های ممنوعه در کشور هستیم تا جایی که وابستگی آبی اراضی کشاورزی به آب‌های زیرزمینی بیشتر شده و با بروز خشکسالی و تشدید کم‌بارشی انتظار می‌رود که میزان اعتیاد به آب‌های زیرزمینی بیشتر شود. از این جهت انتظار می‌رود که دادستان‌های سراسر کشور نسبت به اقدام برخی از افراد در حفر چاه‌های فاقد مجوز، جدی‌تر عمل کنند و اجازه ندهند که عده‌ای برای خودشان چاه حفر کنند و از سهم دیگران برداشت کنند.
صیانت از منابع آبی ایران، یک وظیفه ملی است و هم دستگاه قضا و هم وزارت های نیرو و جهادکشاورزی باید آن را جدی بگیرند و البته برنامه هفتم بستر خوبی برای خشکاندن مسیر برداشت‌های غیرقانونی و غیرمجاز آبی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید