• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200572
+
-

گمانه‌زنی‌های واردات خودروهای کارکرده

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت: مهم‌ترین تأکید وزارت صمت در آیین‌نامه، تسهیل واردات به‌منظور تنظیم بازار است

گزارش
گمانه‌زنی‌های واردات خودروهای کارکرده

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

لایحه واردات خودروهای کارکرده‌ها ۲۸‌خرداد امسال به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید اما با گذشت 2‌ماه از تصویب این لایحه و با اینکه مجلس دولت را به تدوین آیین‌نامه واردات ‌این خودروها ظرف یک ماه مقید کرده بود، نه‌تنها این آیین‌نامه هنوز از تنور دولت بیرون نیامده بلکه وزارت صنعت‌، معدن و تجارت نیز از انتشار هرگونه اطلاعاتی درباره جزئیات این آیین‌نامه خودداری می‌کند. ‌هفته گذشته سخنگوی ‌دولت اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از سوی وزارت صمت، برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده و در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی ‌است. تماس‌های مکرر خبرنگار همشهری با مسئولان ذیربط برای دریافت نکات مهم مورد نظر وزارت صمت در طرح جدید، بی‌نتیجه ماند و عبدالله توکلی لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در پاسخ به پرسش همشهری، بدون ذکر جزئیات بیشتر به بیان این جمله اکتفا کرد که‌ «مهم‌ترین نکته، تسهیل واردات به‌منظور تنظیم بازار است». با این‌حال، در روزهای اخیر اظهارات تأیید‌نشده‌ای درباره آنچه در آیین‌نامه جدید مورد توجه قانونگذار بوده، منتشر شده ‌که حاکی از اصلاحات قانونی به‌نفع واردات است.

تفاوت‌های آیین‌نامه واردات
اظهاراتی که در روزهای اخیر درباره مفاد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌طور غیررسمی منتشر شده حاکی از آن است که قانونگذار شرایط آسان‌تری را برای واردات درنظر گرفته که البته برخی از این موارد پیش‌تر در فروردین امسال در اصلاحیه آیین‌نامه واردات خودرو اعلام شده بود. مهم‌ترین مورد که گفته می‌شود در طرح جدید به آن پرداخته شده، رفع موانع تامین ارز است. ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر براساس مفاد قانون واردات ابلاغیه شهریور پارسال، باید از کانال بانک مرکزی تامین شود. این در حالی است که برای واردات کارکرده‌ها امکان استفاده از ارز در اختیار مردم فراهم شده است. به این معنا که ارز با منشأ خارجی و ارز با منشأ داخلی - موجود در منازل - یکی از منابع تامین ارز موردنیاز است.

تأخیر طولانی در واردات
وزیر صمت به‌تازگی تامین ارز را چالش اصلی پیش‌روی واردات خودرو عنوان کرد. عباس علی‌آبادی‌ اخیرا گفته است: تنها نگرانی که در زمینه واردات خودرو وجود دارد، تامین ارز مورد ‌نیاز برای اجرای این طرح است. این جمله وزیر صمت، از یک‌سو تأییدی است بر پیش‌بینی‌های فعالان حوزه واردات خودرو مبنی بر عملی‌نشدن واردات با توجه به محدودیت منابع ارزی که می‌تواند توجیه‌کننده تأخیر طولانی قریب به یک‌ساله درروند واردات خودروهای صفر‌کیلومتر باشد، اما این گفته وزیر از سوی دیگر می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که وزارت صمت در تدوین آیین‌نامه جدید واردات خودروهای کارکرده موانع ارزی واردات را حذف کرده یا به حداقل رسانده باشد. واردات خودروی صفر‌کیلومتر به‌کشور از برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بسیار عقب است و درحالی‌که براساس برنامه‌ریزی‌ها وزارت صمت قرار بود تا پایان سال گذشته 100هزار دستگاه و تا پایان خرداد امسال در مجموع 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، کمتر از یک ‌درصد این پیش‌بینی عملی شده و تعداد خودروهای ترخیص‌شده به یک‌هزار دستگاه هم نمی‌رسد. براساس گفته‌های رئیس‌کل گمرک، تاکنون 1.621دستگاه‌ خودرو به گمرک اجرایی اظهار‌شده که از این تعداد، 690دستگاه خودرو ترخیص شده و 928دستگاه در حال گذراندن تشریفات هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید