• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200503
+
-

ضرورت شکل‌گیری وزارتخانه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
ضرورت شکل‌گیری وزارتخانه هوش مصنوعی

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به‌تازگی بر راه‌اندازی وزارتخانه‌ای ویژه با عنوان «وزارتخانه هوش مصنوعی» تأکید کرد.
زاهدی که در دوره‌ای سکان هدایت وزارت علوم را در دست داشته، به‌نظر می‌رسد که به درستی از اهمیت این فناوری تحول‌آفرین مطلع است.
به گزارش همشهری، این سخنان در حالی گفته می‌شود که عربستان و امارات اکنون در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده و کلان در این حوزه هستند. بنابراین درصورتی که از همین امروز نقش هوش مصنوعی جدی گرفته نشود، توانایی رقابت با آنها را در منطقه نخواهیم داشت.
اکنون که برنامه هفتم توسعه در مجلس در حال بررسی است، ضرورت توجه به این فناوری به‌شدت احساس می‌شود و امید می‌رود که نمایندگان مردم به‌طور ویژه به آن بپردازند.اگرچه ممکن است که برخی تحلیلگران، حوزه امنیت را بسیار مهم بدانند، اما باید توجه داشته باشند که هوش مصنوعی تقریبا در همه حوزه‌ها ازجمله امنیت کاربرد دارد. به‌عبارت دیگر، به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه امنیت، اگر بیشتر از حوزه‌های دیگر نباشد، کمتر نیست.بسیاری از کارشناسان در ایران هم خواستار بررسی و تحقیقات بیشتر در این زمینه شده‌اند و معتقدند این حوزه یکی از لبه‌های دانش در آینده است که در فناوری نیز ظهور و بروز خواهد یافت و اگر امروز به فکر برنامه‌ریزی و تشکیل زیرساخت‌های آن نباشیم، فردا دیر است.زاهدی قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «ما از سال ۲۰۳۰ به بعد در دنیا شاهد تحولات عظیم پلتفرم‌ها هستیم و با دنیای عجیب دیجیتال مواجه خواهیم بود و بحث اقتصاد دیجیتال از سال ۲۰۳۰ به بعد به‌شدت رشد خواهد کرد. حتی در مسائل دفاعی، کشورها به‌دنبال توپ و تانک نخواهند بود و دنیا دنیای دیگری خواهد شد و جنگ سایبری جای توپ و تانک را خواهد گرفت و به‌طور کلی دنیا، دنیای دیجیتال خواهد شد».‌

این خبر را به اشتراک بگذارید