• دو شنبه 3 دی 1403
  • الإثْنَيْن 21 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 23
پنج شنبه 26 مرداد 1402
کد مطلب : 200198
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgJwX
+
-

انتظار تهران برای تاکسی‌های هیبریدی

فناوری
انتظار تهران برای تاکسی‌های هیبریدی

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

روز گذشته سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفتگی هیأت دولت از طرح جایگزینی خودروهای هیبریدی با تاکسی‌های موجود خبر داد. با وجود اینکه سال‌ها از طرح موضوع به کارگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی هیبریدی و برقی در کلانشهرها، به‌ویژه تهران می‌گذرد، اما در عمل خودروهای فرسوده عمومی که آلایندگی بسیاری دارند، همچنان در کشور جولان می‌دهند. اکنون دنیا به دلایل مختلف ازجمله آلایندگی و پایان یافتن سوخت‌های فسیلی به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی رفته است. اگرچه خودروهای برقی به‌خاطر نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله ایستگاه شارژ دست‌کم اکنون دور از دسترس به‌نظر می‌رسند، اما در آینده به‌کارگیری خودروهای هیبریدی محتمل‌تر است.

طرحی برای کاهش آلودگی
روز گذشته در حیاط هیأت دولت تعدادی خودرو دیده می‌شد که توجه خبرنگاران را جلب کرد.علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با این توضیح که با پیشنهاد وزیر صمت تعدادی از خودروهای هیبریدی که قبلا رونمایی شده بودند، مجددا در اینجا به نمایش درآمدند، به کنجکاوی خبرنگاران پاسخ داد.جهرمی دلیل نمایش این خودروها را به طرحی که وزارت صمت با همکاری بخش‌های مختلف ازجمله شهرداری تهران در دستور کار دارند، مرتبط دانست.او اهداف این طرح را اصلاح الگوی مصرف و به‌ویژه کاهش آلایندگی‌های موجود در کلانشهرها دانست.
 
 چرا هیبریدی؟
خودروی هیبریدی به‌خودروهایی اطلاق می‌شود که دارای سیستمی متشکل از یک موتور بنزینی معمولی، موتور الکتریکی و یک باتری قابل شارژ است که هر سه در یک خودرو جای گرفته‌اند. در واقع زمانی که سرعت خودرو مثلا در ترافیک پایین است خودرو به‌صورت خودکار از موتور الکتریکی استفاده می‌کند. در سرعت‌های بالا یا در جایی که نیاز به توان بیشتر باشد(مثل سربالایی‌های تند) خودرو به موتور بنزینی سوئیچ می‌کند. در شهرهایی مثل تهران که ترافیک سنگینی دارند استفاده از خودروهای هیبریدی باعث می‌شود تا مصرف بنزین و در نتیجه آن میزان آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

برترین هیبریدی‌های جهان

تویوتا کمری

موتور 2.5لیتری 4سیلندر کمری بین 202 تا 206 اسب بخار، بسته به سطح تریم، و بین 182 تا 7.8نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این تنها موتور موجود با سیستم چهار چرخ متحرک است. موتور 3.5 لیتری V6301با 301اسب بخار قدرت و 11.2نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور 2.5لیتری هیبریدی به تنهایی 176اسب بخار قدرت و 6.8نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، اما سیستم ترکیبی گاز- الکتریکی ترکیبی 208اسب بخار قدرت دارد. موتورهای گازسوز از یک گیربکس 8سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند، درحالی‌که مدل هیبریدی از یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) استفاده می‌کند.

هیوندای النترا

مدل‌های پایه هیوندای النترا هیبرید فقط به یک موتور 4سیلندر 147اسب بخاری متصل به گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) بسنده می‌کنند. مدل‌های هیبریدی یک موتور 1.6لیتری توربوشارژ 4را با یک موتور الکتریکی با قدرت 139اسب بخار جفت می‌کنند، اما در مقایسه با موتور پایه 2.0لیتری با 8نیوتن متر ترکیبی، گشتاور مدل هیبریدی افزایش می‌یابد.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس جدید هیبرید 60درصد قدرت بیشتر، هندلینگ و کیفیت سواری بهبود یافته و فضای داخلی کاملاً مدرن برای همراهی با نمای بیرونی براق و اسپرت خود دارد. تمام تریم‌های پریوس از سیستم انتقال قدرت هیبریدی 194اسب و پلتفرمی با سیستم تعلیق پایدارتر و فاصله بین 2محور طولانی‌تر نسبت به قبل بهره می‌برند تا عملکرد و هندلینگ بالایی داشته باشند. این خودرو در مقایسه با نسل قبلی، 3ثانیه سریع‌تر به سرعت 97کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین یک موتور جدید 2.0لیتری گازی همراه با سیستم هیبریدی نسل پنجم تویوتا و یک باتری جدید لیتیوم یونی دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید